Monumentaal en intiem tegelijk

Voor een verhaal kan worden verteld, moet een locatie zijn geschetst; de plek waar de personages en handelingen thuishoren en geloofwaardig zijn....

In het begin van de film laat een mooie serie beelden zien hoe de omgeving zich ontwikkelt. Eerst torent het huis van de twee hoofdpersonen, een jongen en zijn oma, hoog uit boven het landschap. Dan verschijnen, wanordelijk, meer gebouwen in de omgeving, en tenslotte is de woning helemaal ingekapseld, bijna omver geduwd door een reusachtig treinviaduct.

Op een even grillige manier volgen de gebeurtenissen, de uitweidingen en terzijdes elkaar op. Les Triplettes de Belleville is een zigzag-vertelling. De grootmoeder, haar wielrennende kleinzoon en zijn hond belanden vanuit hun woning via de bezemwagen van de Tour de France en de haven van Marseille in een metropool aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, om toch bij dezelfde motieven uit te komen; fietswielen, treinwagons en een zangtrio keren overal terug.

Chomet tekent ze met scherpe lijnen en hoekige vormen. In de nauwkeurige stijl worden stadsgezichten en schimmige steegjes net zo liefdevol uitgewerkt als de gezichtsuitdrukkingen op de waterhoofden van de personages.

De details worden vervolmaakt door de soundtrack. Dialogen zijn vrijwel afwezig, muziek wordt spaarzaam ingezet: voor de juiste, ouderwetse sfeer heeft de regisseur aan omgevingsruis genoeg. Wanneer de hond door de kamer schuifelt, klinken de nagels op een houten vloer, bij oma de terugkerende dreun van haar klompvoet. Het is een gebruik van geluid dat herinnert aan Jacques Tati, en om de hommage compleet te maken fietst die op tv dan ook kort langs, in een fragment uit Jour de Fête.

Het kronkelige avontuur van Chomets film is vooral een route langs de prachtige vondsten die zonder veel nadruk in de decors zijn verwerkt, zoals de hamburger in de hand van het zwaarlijvige vrijheidsbeeld dat de nieuwe wereld aankondigt.

Les triplettes de Belleville is monumentaal wanneer een oceaanstomer en een waterfiets de grote oversteek wagen; intiem en knus wanneer grootmoeder zich als een beschermengel over haar kleinzoon ontfermt, en de spaken van zijn fiets met behulp van een stemvork op de juiste spanning brengt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden