Montoya reageert onaangedaan op tegenslag

Het beeld werd door honderden fotografen gemaakt en over de wereld geseind: een totaal onaangedaan ogende Juan Pablo Montoya, wandelend voor zijn achterwaarts door de pitsstraat geduwde BMW-Williams uit....

De eruptie houdt hij professioneel binnenskamers, dat wil zeggen: binnen de wanden van het motorhome van zijn team. Al teveel overwinningen ontgaan hem door platte pech. Of die nu een onnauwkeurig reagerend Jos Verstappen heet (vorig jaar in Brazilië) of motorschade (met treurige regelmaat in 2001 en 2002). Ook de wedstrijd in Canada had zijn race moeten zijn.

Het gebeurde in de 57ste van de 70 ronden durende Canadese Grand Prix. Michael Schumacher, aan de leiding rijdend, verdedigde zijn voorsprong op Montoya hevig en met voor de wereldkampioen soms zelfs ongecontroleerd lijkende manoeuvres. Op een centimetertje na de muur toucheren op het gevaarlijkste punt van de koers leverde slechts 1/10de seconden winst op.

Maar na Montoya's uitvallen kon de Duitse wereldkampioen de race uitrijden. Het werd zijn 59ste zege. Voor Ferrari was het helemaal een gedenkwaardig feestje: de 150ste overwinning sedert de oprichting van het merk.

Montoya had met een nog nooit eerder gereden tijd van 1:12.8 pole position opgeëist en daarmee niet alleen de beide Ferrari's van Schumacher en Barrichello achter zich gelaten, maar ook zijn enkele miljoenen méér verdienende teamgenoot/concurrent Ralf Schumacher vernederd.

De start van de Colombiaan was een van de strakste die de laatste tijd vertoond is. Niet het tegen onsportiviteit aanhikkende gezigzag van Schumacher-on-pole, maar snoerstrak oversteken naar de ideale aanloop van de eerste bocht.

Dit was de overtuiging van iemand met grootse plannen. Toch leken die plannen al snel in de war geschopt te worden door Ferrari's taktiek. De Italiaanse stal had Barrichello vederlicht op pad gestuurd met een 2-stops strategie en Schumacher zwaarder beladen voor 1 stop. Barrichello kwam al in de eerste ronde Montoya voorbij en positioneerde dusdoende zijn kopman Schumacher vlak achter de Colombiaan.

Maar Montoya heeft een seizoen lang, met groot succes, in Amerika geraced en weet dat de Grand Prix van Canada vaak onderbroken wordt door het uitrijden van de safety car.

Dat gebeurde hier slechts één keer (uitgerekend voor het uitvallen van de enige Canadees in het gezelschap, Jacques Villeneuve, wiens BAR-Honda op een gevaarlijk pount geparkeerd stond). De attente Montoya dook, als enige van de favorieten, meteen de pits in en liet meteen vol aftanken. Hij kon als vijfde weer aansluiten, maar in een verplicht traag rijdende optocht. Met de safety car eenmaal uit de baan, begon Montoya aan een onstuitbare opmars.

Hij passeerde in een ademstollende manoeuvre de hard vechtende Räikkönen en Ralf Schumacher alsof ze achterblijvers waren die op een ronde achterstand werden gezet. Hier leek de zekere winnaar de van Montreal aan het werk.

Nog één zo'n safety car situatie leek Montoya nodig te hebben, maar - heel ongewoon voor dit circuit - die kwam er niet. Ook niet toen Alan McNish zijn Toyota op een ongelukkig punt spinde. Deze wagen kon op het laatste moment naar de kant worden gewerkt.

Na Michael Schumachers enige stop (in de 38ste ronde en onkarakteristiek lang voor Ferrari-begrippen) lag Montoya weer eerste met een in de volgende ronden miniem, maar gestaag groeiende voorsprong.

Zelfs na Montoya's tweede stop (52ste ronde) zat er nog alles in. Binnen vier ronden had de Colombiaan zijn achterstand tot de zich heftig verdedigende Schumacher teruggebracht tot 7 seconden.

Dat duurde tot de BMW-motor het begaf en Montoya kalm en waardig als altijd naar zijn pits terugwandelde. De uitbarsting kwam later en zal ook zeker vandaag nog voortduren, in het kantoor van Sir Frank Williams. Michael Schumacher is een groot coureur, maar hij heeft vaak onwaarschijnlijk veel geluk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden