Montoya betaalt tol voor haastige spoed

Alsof Williams nooit een mindere periode heeft gekend, zo overtuigend domineerden de Williams-coureurs Ralf Schumacher en Juan Pablo Montoya de Grand Prix van Duitsland in Hockenheim....

Met bijna een minuut voorsprong op nummer twee Rubens Barrichello ging Ralf Schumacher voor de derde keer dit seizoen als eerste over de streep. De jongste Schumacher toonde zich nauwelijks verbaasd. 'Voor het weekeinde wist ik al dat onze motor het zwaar zou krijgen. Toen ik Juan meteen in hoog tempo bij mij zag wegrijden, dacht ik dat hij vooral moest doen wat hem het beste leek. Ik heb vanaf het begin van de race de motor gespaard en die beslissing heeft zich uitbetaald.'

In zijn woorden klonk de echo door van de frustratie die hij een dag eerder liet doorschemeren, toen hij in de kwalificatie door Montoya met een verschil van tweehonderdste seconde was afgetroefd. Aangezien de afstelling van de auto min of meer gelijk was, moest Schumacher toen erkennen dat het verschil waarschijnlijk door de rijder was gemaakt en dat vond hij duidelijk niet prettig.

De twee teamgenoten zijn niet de grootste vrienden en negeren elkaar zo veel mogelijk. In het begin van het seizoen had Ralf nog niet zoveel te duchten van debutant Montoya, maar nu die de machinaties van de Formule 1 steeds beter heeft leren doorzien, zou de concurrentiestrijd tussen deze twee verschillende karakters, de één calculerend en op zichzelf, de ander impulsief en extravert, wel eens wat scherpere kantjes kunnen krijgen.

Na de race was Schumacher daarom duidelijk opgelucht dat zijn voorzichtige aanpak hem de winst had opgeleverd. 'Het was mijn beslissing de race op deze manier aan te pakken. Ik besloot mijn eigen race te rijden en mijn hoofd niet op hol te laten brengen.'

Als altijd applaudisseerde Michael Schumacher het hardst voor zijn broer. De Ferrari-coureur was halverwege de strijd door problemen met de benzinedruk gestrand en probeerde de race langs de kant van de baan zo goed en kwaad als dat ging via een wereldontvanger te volgen. Eigenlijk was het de tweede keer dat Schumacher uitviel, want de wereldkampioen was door een schakelprobleem ook betrokken bij de startcrash, die leidde tot een 'code rood' en daarmee tot een herstart.

Aangezien behalve Michael Schumacher ook titelpretendent David Coulthard de slijtageslag niet overleefde - slechts tien van de 22 coureurs kwamen aan de finish - wordt het nu spannender wie er tweede wordt in het kampioenschap dan wie de titel gaat winnen. Ralf Schumacher is Coulthard tot op zes punten genaderd, Barrichello heeft nog zeven punten achterstand op de Schot.

De race in Hockenheim maakte duidelijk dat een goede auto niet zonder goede motor kan. Weliswaar zijn de banden van Michelin de Bridgestones in de warmte duidelijk de baas, maar de BMW-motor van Williams maakte het verschil. Op de baan van Hockenheim, die - overigens dit jaar voor het laatst, het circuit wordt deze winter verbouwd - wordt gedomineerd door een paar lange rechte stukken, kunnen de auto's op sommige stukken ruim zestien seconden voluit, waardoor het hoge toerental en de pk's van de BMW optimaal tot hun recht komen.

Dat Arrows in Hockenheim eindelijk het slechts bewaarde geheim van de Formule 1 kon onthullen, namelijk dat het team in 2002 en 2003 de beschikking krijgt over de Cosworth-motor, is voor Jos Verstappen daarom een enorme opluchting. Na weer een opzienbarende start kwam de Nederlander in Hockenheim niet meer in het verhaal voor. Hij moest door een aanrijding met Ricardo Zonta en de daardoor ontstane problemen met zijn rechter achterband zelfs teamgenoot Enrique Bernoldi voor laten gaan.

De ontwikkeling bij Arrows staat op dit moment vrijwel stil en daarom is de komst van een competitieve motor een zegen voor het team. Arrows-teambaas Tom Walkinshaw omschreef de Cosworth als 'de gedeeld tweede beste motor in de Formule 1'. Ook Verstappen, die vanaf maart nauw betrokken is geweest bij de onderhandelingen, is positief gestemd. 'Doordat de motor een stuk lichter is, krijgen we meer mogelijkheden met de balans van de auto te variëren. Daarom heb ik goede hoop voor volgend seizoen', zei hij. Om daaraan toe te voegen: 'Maar dat heb ik altijd.'

Het is voor het eerst sinds lange tijd dat Arrows een grote autofabrikant aan zich heeft weten te binden. In het verleden was Arrows meestal veroordeeld tot een motor van het tweede echelon of, zoals in 1994 met de Ford Cosworth, tot een 'klantenmotor' van minstens een jaar oud. Maar Niki Lauda, als werknemer van Ford-dochter Premier Performance Division verantwoordelijk voor Cosworth, heeft de toezegging gedaan dat Arrows gelijk behandeld zal worden als Jaguar Racing.

'Ik bied Arrows de beste motor die wij in huis hebben', verzekerde Lauda. 'Want hoe sterker Arrows is, hoe beter de invloed op Jaguar. Denk maar aan 1993, toen Cosworth motoren aan zowel Benetton als McLaren leverde. Ik denk dat die situatie er mede toe heeft geleid dat Benetton in 1994 wereldkampioen werd.

'Alleen als we een nieuwe ontwikkeling toepassen zal er mogelijk een gering verschil ontstaan door een gebrek aan onderdelen. Dat zal hoogstens een paar weken duren en het verschil zal nooit meer dan drie tot vijf pk bedragen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden