Monsters van de linkerbaan

MICHAEL PERSSON

Duitsland lijkt zo groen, met windmolens en zonnedaken waar je maar kijkt, maar het land heeft nog een andere kleur - die van de inktzwarte auto-industrie. Want al houden de fabrikanten de schijn op, met een zuinig modelletje hier en een elektrisch karretje daar, uiteindelijk willen ze maar één ding: zoveel mogelijk luxe linkerbaanmonsters verkopen.

Waarbij ze ruimhartig worden gesteund door de Duitse regering.

Dat bleek vorige week, toen bondskanselier Merkel een Europees plan torpedeerde om auto's een kwart zuiniger te maken. 'We moeten in deze tijden aan de werkgelegenheid denken', zei Merkel.

En dus wordt de vereiste gemiddelde uitstoot van Europese auto's niet verlaagd naar 95 gram CO2 per kilometer, maar blijft die gewoon op 130 gram liggen.

Bovendien wordt er voorlopig geen nieuwe testprocedure ingevoerd. De fabrikanten mogen hun verbruikscijfers blijven verbloemen met de achterhaalde, onrealistische, fraudegevoelige test uit de jaren zeventig.

Dit terwijl het Brusselse voorstel, zoals dat al was uitonderhandeld tussen EU-voorzitter Ierland en het Europees Parlement, al danig was verwaterd om de Duitsers tegemoet te komen. Zo zouden de fabrikanten voor zuinige auto's allerlei 'supercredits' en 'multipliers' krijgen, wat hun ruimte zou geven om daar veel meer vuile auto's tegenover te zetten.

(Dat is nu ook al het geval: een elektrische Smart is voor Mercedes in de eerste plaats een manier om zo veel mogelijk lucratieve dieselbakken te kunnen fabriceren.)

Het is verkiezingstijd. Wie op Merkel stemt, stemt op BMW. De Duitser heeft wat te kiezen.

Column

Michael

Persson

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden