Monsterklus

Het spelen van de vrouw met de drie borsten is dan goed voor een onvergetelijk filmmoment, het bracht de actrices geen 'big break'; alleen schaamte en sensatie.

Wie zegt dat er niet zoiets als een korte route naar wereldfaam is, heeft nooit kennisgemaakt met de prostituee uit Paul Verhoevens Total Recall (1990). 'Vrij ben ik niet, wel beschikbaar', zegt de mutante Mary verleidelijk, terwijl ze voor Arnold Schwarzenegger haar drie borsten ontbloot.


Waar onze held bij die aanblik niet eens met zijn ogen knippert, bleek dit voor sciencefictionfans wereldwijd een onvergetelijk moment. Het scheepte een aantal van hen op met een nu al ruim twintig jaar durende fetisj voor een derde borst - waar volgens internetgeruchten in ieder geval een stripper in Thailand en een pornoster handig op hebben ingespeeld. Maar bij iedereen is het op zijn minst in het geheugen gegrift. Toen Len Wiseman, de regisseur van de remake die deze week in première gaat, alle dingen opschreef die hem waren bijgebleven sinds hij als 14-jarige de film zag, stond 'de vrouw met de drie borsten' bovenaan het lijstje.


Geen wonder dus dat de 24-jarige Kaitlyn Leeb, een actrice die al sinds 2006 wacht op een big break, haar kans greep toen zij de figurantenrol aangeboden kreeg. Maandenlang moest zij het nieuws geheim houden - zodat de fans op internet natuurlijk eindeloos konden speculeren - maar drie weken geleden mocht zij voor het eerst haar prothese showen tijdens de jaarlijkse Comic Con. Waardoor ze in een klap een internetsensatie werd. 'Het voelt geweldig als je erkend wordt', aldus Leeb in de Toronto Star. 'Het zijn surrealistische dagen: alles is nieuw en opwindend.'


Daar dacht haar voorgangster destijds wel anders over. Al tijdens het draaien kreeg Lycia Naff, die de rol zorgeloos aannam voor het geld en de lol, opeens een huilbui toen ze haar jurk open moest trekken, bekent ze deze week in een interview aan Vulture.com. 'Opeens werd ik overvallen door schaamte. Wat raar is, want het waren mijn borsten niet en het was waarvoor ik getekend had.' Vervolgens was ze zo overdonderd door haar plotselinge beroemdheid dat ze interviews in Entertainment Tonight en met Johnny Carson afwees. 'Ik was dom, beschaamd en jong. Achteraf denk ik: waarom niet? Waarom zou je er geen geintje van maken?'


Maar ook Leeb, die de hype wel gretig omarmt, werd al geconfronteerd met de schaduwzijde van haar rol: een aantal fans op Comic Con vroeg of ze daadwerkelijk drie borsten had of dat ze zich had laten opereren. Wat Leeb, met haar twee echte borsten natuurlijk keurig weggestopt onder de latex, daarbij stoorde was dat zij blijkbaar dachten dat zij daar werkelijk half ontkleed rond zou lopen.


En dat is het effect van drie borsten waar beide dames blijkbaar niet bij stil hebben gestaan: het beeld is zo dwingend dat het niet uitmaakt of ze echt of onecht zijn. In mum van tijd zijn ze voor de kijker net zo 'van jou' als je echte borsten. Het is een besef dat bij Naff toesloeg op de set en bij Leeb op Comic Con. Ze geven zich misschien niet letterlijk bloot, maar wel figuurlijk - dus is het geen makkelijke manier van geld verdienen of jezelf in de kijker spelen, maar een levenslang stigma.


Wie in een krappe 20 seconden twéé borsten toont in een film, moet al hard werken en de kans krijgen om meer te laten zien. Met drie is het helemaal een monsterklus mensen verder te laten kijken.


Floortje Smit, filmrecensente, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden