Monster's Ball, Pulp Fiction, The Road

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Halle Berry en Billy Bob Thornton in Monster's Ball. Beeld
Halle Berry en Billy Bob Thornton in Monster's Ball.Beeld

Monster's Ball (Marc Forster, 2001)

NPO 2, 23.30-01.15 uur.

Hollywoodseks is vaak geestdodend gelikt. Zo niet de destijds veelbesproken vrijpartij uit Monster's Ball. Hierin zoeken gevangenisbewaker Hank Grotowski (Billy Bob Thornton) en weduwe Leticia Musgrove (Halle Berry, die met haar spel als eerste zwarte actrice de Oscar won voor beste vrouwelijke hoofdrol) al neukend een uitweg uit hun ongeluk. Grotowski was beroepshalve aanwezig bij de executie van Musgroves man; het lot brengt hen opnieuw samen.

Alle spanningen ontladen zich in die ene, heftige en aangrijpende seksscène, die door regisseur Marc Forster (World War Z) effectief en rauw in beeld wordt gebracht. Een wat armzalig ingerichte woonkamer als decor, een hakkelige, nerveuze montage, weinig verhullend camerawerk en een opvallend kale soundtrack: geen romantiserende muziek, maar alle ruimte voor het gesteun en gezwoeg van de hoofdrolspelers.

Hier en daar permitteert Forster zich niettemin stilistische ingrepen. Zo laat hij het gekreun heen en weer door de luidsprekers vliegen, om de opwinding en sensualiteit van het moment te benadrukken. Een nog duidelijkere ingreep zijn de beelden van een gekooid vogeltje die door de scène worden gestrooid. Of de kijker er iets mee doet of niet, het tilt de even ongemakkelijke als gepassioneerde scène naar een hoger plan: het is de climax van de film. 'Ik geloof dat seksualiteit een belangrijk helingsproces is', zei Forster destijds tegen nerve.com. 'Daar gaat de film over, wat mij betreft: het helingsproces.'

Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994)

RTL 7, 23.05-01.55 uur.

Keiharde en hilarische actiefilm met prachtige dialogen, listig vervlochten verhaallijnen en visuele vondsten. De meest nagemaakte film van de jaren negentig. Van de heerlijk banale gesprekken tussen de gangsters (over hoe een Quarter Pounder met kaas in Parijs wordt genoemd) tot de visuele grapjes (Uma Thurman die tegen John Travolta 'Don't be a square' zegt en een rechthoek in de lucht tekent) en het absurd excessieve geweld (zie het per ongeluk afgevuurde geweer in de auto).

The Road (John Hillcoat, 2009)

BBC 2, 00.35-02.15 uur.

De bekroonde roman The Road van de Amerikaan Cormac McCarthy (in het Nederlands vertaald als De weg), over de naweeën van een ongenoemde apocalyps, gold als onverfilmbaar. Regisseur John Hillcoat presteerde het onmogelijke. Gouden troef: hij dikte niet het minimale plot aan, maar leefde zich uit in shots van de landschappen. Tegelijk concentreert hij zich op de liefde en troost tussen vader en zoon, prachtig gespeeld door Viggo Mortensen en Kodi Smit-McPhee. Belangrijker dan de kannibalen en de stervende aarde zijn de onverbrekelijke band tussen deze twee en de hoop die ze elkaar toefluisteren.

Out of the Furnace (Scott Cooper, 2013)

HBO, 22.05-00.05 uur.

In het vervallen Amerikaanse staalstadje Braddock zwoegen de mannen stoïcijns door, net als hun vaders en opa's dat altijd hebben gedaan. Russell Baze is zo'n man. Hij wordt gedreven door eergevoel; zijn broer Rodney (Casey Affleck) door zelfhaat, het residu van een in Irak opgelopen oorlogstrauma. Vanwege de bloedband springt Russell bij als Rodneys gokverslaving opspeelt. Het begin van een neerwaartse spiraal, die voert langs de gevangenis en brute vechtwedstrijden. Out of the Furnace schuwt de clichés niet, maar Cooper ensceneert vaardig en houdt de kijker in zijn greep door niet te veel weg te geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden