nieuws

Monopoly wordt woke; geen schoonheidsprijzen meer bij Algemeen Fonds, wel afval scheiden

Nooit meer een tweede prijs bij een schoonheidswedstrijd, nooit meer vakantiegeld en nooit meer een vergissing van de bank in uw voordeel. Na 85 jaar voert spelletjesfabrikant Hasbro wijzigingen door in misschien wel het bekendste bordspel ter wereld: de Algemeen Fonds-kaarten van Monopoly gaan op de schop.

Het monopoly-mannetje maakt promotie voor de stemcampagne. Beeld AP
Het monopoly-mannetje maakt promotie voor de stemcampagne.Beeld AP

‘Het lijdt geen twijfel dat de Algemeen Fonds-kaartjes al geruime tijd toe zijn aan een opknapbeurt’, schrijft de spellenfabrikant op de website. De zestien kaartjes, die in het spel komen als je zo dobbelt dat je terecht komt tussen Coolsingel en Blaak, tussen Biltstraat en Neude of tussen de straatjes van Ons Dorp, worden vervangen door moderne teksten.

Tekstschrijvers hebben 32 opties bedacht, consumenten mogen stemmen welke zestien vanaf het najaar in de winkel liggen. Wat opvalt, Monopoly wordt, indachtig de tijdgeest, meer ‘woke’.

‘Je hebt een buurtfeest gehouden, maar bent vergeten het afval te scheiden. Betaal 100M’. Of: ‘Je beheert als vrijwilliger de socialemediapagina’s voor een non-profit kunstcentrum en ontmoet er een aantal mensen met veel talent! Je krijgt 100 M’. En: ‘Je stelt een team samen om het wandelpad in je stad op te ruimen. Je krijgt 50 M’.

En als je niet lokaal koopt, of een portemonnee niet terugbrengt krijg je een boete of moet je naar de gevangenis.

Een bewuste keuze, zegt Marijn ter Hofsté van Hasbro in Trouw. Uit onderzoek is gebleken dat spelers meer maatschappelijk engagement in het spel willen zien. ‘Elkaar helpen kwam vaak terug, net als bewust omgaan met het klimaat.’

Wat dan weer niet verandert: de term Algemeen Fonds. Ter Hofsté: ‘Die bestaat al zo lang, dat ik niet eens meer kan achterhalen wat daar de gedachte achter was.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden