Monica Geuze, de vriendin die ik nooit zal hebben

Bijna dagelijks volgt Gidi Heesakkers het leven van vlogger Monica Geuze. Waarom weet ze niet. Maar leuk is het wel.

Monica Geuze. Beeld
Monica Geuze.Beeld

Precies een week en een dag geleden ontbeet Monica Geuze met een bagel. Ik weet dat, want sinds ongeveer een half jaar zie ik bijna dagelijks wat Monica zoal doet en eet. Niet in het echt, maar op YouTube. Monica is een van de populairste Nederlandse vloggers. Ze is ook dj en de vriendin van rapper Lil' Kleine.

Ik bekijk hoe Monica stap voor stap uitlegt wat ze aan garnering in een opengeknipt pitabroodje shoarma stopt, hoe ze haar lippen laat opspuiten en wat ze nu weer bij de Zara heeft gekocht. Ik hoor haar zeggen dat ze moet pissen als een geit, vertellen waarom het ene paar nepwimpers het andere paar niet is en toegeven dat ze geen idee had dat Mallorca vanuit Barcelona niet per taxi te bereiken valt.

Monica weet niet dat ik haar op de voet volg. Ze weet ook niet dat ik haar laatst zag lopen in de haven van Napels en dat ik toen snel een foto van haar heb gemaakt voor een vriendin die ook naar Monica kijkt. Die vriendin en ik vragen ons vaak af waarom we naar haar slappe geouwehoer luisteren. Eerlijk gezegd weten we het niet zo goed. We vinden het leuk dat Monica geen bordjes havermout predikt, maar rustig drie keer per week naar McDonalds gaat, dat weten we wel.

We kennen niemand zoals Monica, daar zal het ook iets mee te maken hebben. We kennen niemand die op ruime voet leeft van de tijd waarin mensen die nu jong zijn opgroeien, niemand van 21 die ons meeneemt naar de Chanel-winkel in Milaan en een tas betaalt van optredens en status op YouTube.

Maandag liet Monica in vlog #593 haar nieuwe kleren zien. Ook pakte ze een pakket uit met gratis toegestuurde producten. Witte sneakers, teeth whitening strips, lipmaskers die blijken te bestaan. 'Ik vind het echt een prachtcollectie', zei Monica over een make-uppakket van Estée Lauder. 'Serieus. Hele mooie producten, mooie verpakkingen, I love it. Hartstikke bedankt, Estée Lauder.'

Dit soort 'unboxingvideo's' zijn geliefd, wat ze een ideaal doorgeefluik maakt voor reclameboodschappen. Is Monica lyrisch over een lippenstift, dan willen haar volgers weten waar ze die lievelingslippenstift kunnen kopen. Vaak is het onduidelijk of een bedrijf voor aandacht betaalt. Zou die lofzang op Albert Heijn-knoflooksaus geld opleveren? Nee toch?

Waarschijnlijk doet het er niet toe voor de tieners die opkijken naar de bijzondere en tegelijkertijd zo aanraakbare Monica met haar luxe leventje. Maar in de comments onder de unboxing-vlog lieten ook oudere mensen van zich horen. 'Met geld kan je een mooie hond kopen, maar niet het kwispelen van zijn staart', schreef YouTube-gebruiker Charles Michel.

Ik zie voor me hoe Monica in bed de betekenis van dat gezegde googelt, een misschien gesponsord slaapshirt aantrekt en tegen de camera zegt dat ze de misschien gesponsorde make-up van haar gezicht gaat halen. Zo ken ik Monica, de vriendin die ik nooit zal hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden