Mondiaal toezicht op keurmerken duurzame visserij

HONGKONG - Een nieuwe wereldwijde standaard voor visproducten moet een eind maken aan de wildgroei en de verwarring die is ontstaan rondom duurzaamheidskeurmerken. Dit Global Sustainable Seafood Initiative (GSSI) werd donderdag in Hongkong bekendgemaakt op de Seafood Summit, de jaarlijkse internationale bijeenkomst die geldt als toonaangevend op het gebied van duurzame vis.


De standaard, een ambitieus initiatief van de Duitse groothandelsreus Metro en het Nederlandse Ahold zal nog voor het einde van dit jaar beginnen om de vele tientallen duurzaamheidslabels voor kweekvis en wild gevangen vis tegen het licht te houden.


Het initiatief is niet bedoeld als een nieuw keurmerk voor duurzame vis, maar moet bepalen welke bestaande keurmerken voldoende geloofwaardigheid bezitten, zegt consultant Herman Wisse die het voorbereidende werk voor de GSSI heeft verricht.


Bij het initiatief hebben zich 24 bedrijven aangesloten, waaronder belangrijke spelers in de visserij-industrie als de Amerikaanse tonijnproducent Bumble Bee, de Iglo Group en de Britse supermarktketen Sainsbury's. De natuurbehoud organisatie WWF maakte tijdens de conferentie even-eens het voornemen bekend zich aan te sluiten bij het GSSI.


De certificering voor duurzame vis heeft de afgelopen jaren snel aan belang gewonnen als marketinginstrument binnen de visindustrie. Een groeiend aantal supermarkt- en groothandelsketens schakelt daarbij over op gecertificeerde vis, zoals het label van de Marine Stewardship Council (MSC) voor wild gevangen vis en het eerder dit jaar geïntroduceerde Aquaculture Stewardship Council (ASC) voor kweekvis.


Overzicht zoek

Er zijn zoveel keurmerken ontstaan dat de handel en de industrie het overzicht beginnen kwijt te raken. De klacht is daarbij dat de kwaliteit en de doelstellingen van de verschillende keurmerken sterk uiteenlopen en dat sommige certificatieprocedures zelfs twijfelachtig genoemd kunnen worden. 'De groei van het aantal certificeringsprogramma's is alsof je naar een voetbalwedstrijd kijkt zonder regels of scheidsrechter', zegt Aldin Hilbrands, senior manager productintegriteit bij Ahold.


Het GSSI-initiatief heeft de ambitie wereldwijd orde in de chaos te scheppen. Hoewel de aanpak volgens de organisatie op veel punten nog moet worden uitgewerkt, worden de certificatieregels voor duurzaamheid die zijn opgesteld door de VN-voedselorganisatie FAO als uitgangspunt genomen.


De nieuwe kwaliteitscontrole van de keurmerken is niet zonder controverse, zo bleek in de wandelgangen van de Seafood Summit. Onder organisaties als het WWF en Greenpeace bestaat de vrees dat het bedrijfsleven probeert de duurzaamheidsvereisten af te zwakken ten opzichte van de bestaande programma's als MSC-certificatie.


Andersom vrezen bepaalde ecolabels dat zij onmogelijk kunnen voldoen aan de FAO-normen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden