Momentconsument is schietschijf in sfeersupermarkt

Op het congres What's going on in retailing? gaf Dick Onrust, oud-commercieel manager van Albert Heijn, onlangs zijn visie op de toekomst van de supermarkt....

Supermarkten moeten volgens de adviseur meer rekening houden met de grillen van de klant. 'We praten over de momentconsument. Die koopt de ene keer op kwaliteit of gezond en de andere keer op prijs of verwennen', aldus Onrust.

In de toekomst zouden supermarkten volgens Onrust veel meer moeten inspelen op het koopgedrag van de consument. 'Van maandag tot en met woensdag moet het kernassortiment aanwezig zijn. Donderdag, vrijdag en zaterdag schakelt de ondernemer om: het assortiment en de verkoopstrategie richt zich sterk op verwen- en luxe-artikelen. Dat is momentmarketing. Inspelen op het feit dat dezelfde consument verschillende behoeftes heeft op andere momenten. De consument is een bewegende schietschijf die steeds weer moet worden geraakt.'

In de nabije toekomst zullen er volgens Onrust nog maar twee soorten supermarkten bestaan. De 'harde discounter' lokt klanten vooral met lage prijzen. In de 'sfeersupermarkt' met langere openingstijden zullen volgens Onrust gezelligheid en persoonlijk contact de boventoon voeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden