Mollocratie

Amper een week zijn de verkiezingscampagnes onderweg, en ik begin al slijtage bij mezelf te bespeuren. Noem het maar debatvermoeidheid....

Peter van Lonkhuyzen

Elke avond debatteren de lijsttrekkers in wisselende samenstellingen bij verschillende tv-zenders, soms kun je van het ene debat naar het andere zappen. Bij een beetje belangrijk debat volgt er nog een na-debat, om over het gedebiteerde te delibereren. De flitsen daaruit worden vertoond in het televisiejournaal, en zijn de volgende dag punt van discussie in weer het volgende debat.

Arme lijsttrekkers, met het pak slaag van Nederlands eerste echte tv-politicus Pim Fortuyn nog vers in het geheugen ontkomen ze er niet aan om elke avond opnieuw op te draven in de diverse studio's.

Toch ben ik bang dat ze er niet in slagen de opgeleefde belangstelling voor de politiek vast te houden. Na een tijdje houden de kijkers het voor gezien, het ene debat lijkt op het volgende, misschien is er een leuke film op het andere net.

Nog een geluk voor de politiek dat de verkiezingen plaatsvinden vóór dat de Champions League weer begint.

Het tv-debat is een format uit de vorige eeuw, maar de televisie is inmiddels veranderd. Interactief en reality, dat zijn de trefwoorden van de nieuwe formats. Als de politici de aandacht van de kijker willen vasthouden, moeten ze met iets spannenders op de proppen komen. Vraag het maar aan John de Mol.

In de toekomst gaat het als volgt. Iedereen die in de Tweede Kamer wil kan zich aanmelden. Voor een vakjury (en de tv-camera's) mogen ze zich presenteren. Om het aantrekkelijk te maken geeft de jury bikkelharde kritiek. 'Wil jij echt in de politiek? Je ziet er niet uit! Die kleren, om je te bescheuren! Ga maar vlug naar huis.' Het doel is de meest aantrekkelijke kandidaten te selecteren en de rest af te zeiken.

De overblijvers gaan de strijd met elkaar aan. De kijkers stemmen door het bellen van een 0900-nummer (70 cent per minuut). Uiteindelijk blijft er vanzelf een minister-president over. De hoofdprijs is een contract voor een onbeperkt aantal televisie-optredens. En iedereen die op de winnaar heeft gestemd, krijgt persoonlijk een sms-je met een vriendelijk bedankje (55 cent per ontvangen bericht).

Zo ziet de democratie van de 21ste eeuw eruit. Saaie debatten tussen oudere heren in maatpak behoren tot de verleden tijd. De politici zijn nog nooit zo populair geweest, elke editie van de Hitkrant staat er vol mee. En het mooiste is: het levert de schatkist flink wat op, aan telefoontikken, sms-berichten en tv-commercials!

Na aftrek van de provisie van John de Mol, vanzelfsprekend.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden