Mollema rijdt vierkant op nieuwe tijdritfiets

Een oude wielerwet luidt: koers niet op een fiets die je niet kent. Maar Bauke Mollema wilde de sponsor niet beledigen en stapte toch op.

PARIJS - Périgueux Zaterdagmiddag, iets na vijven op de Boulevard Michel Montaigne in Périgueux. Ingeklemd tussen een vrachtwagen van watersponsor Vittel en een auto van de organisatie, heeft Bauke Mollema zijn handen in de rug geplant. Hij is, amper 50 meter na de finish van de tijdrit in Périgueux letterlijk van zijn fiets gerold.


Hij heeft overal krampen. Zijn benen trillen. Zelfs het gezicht vertoont een zelden geziene grimas.


Hij is 140ste geworden in de voorlaatste etappe van de Tour de France en heeft over 54 kilometer 9.26 langer gedaan dan winnaar Tony Martin. In het algemeen klassement duikelt hij van plek 7 naar plek 10. Leopold König, Haimar Zubeldia en Laurens ten Dam passeren hem.


Om het verdere verloop van dit verhaal te begrijpen, is enige voorkennis noodzakelijk.


1. de sponsor van de wielerploeg van Mollema, Belkin, stopt aan het einde van het seizoen;


2. met Lotto en BrandLoyalty hebben zich opvolgers aangediend, maar hun budget is (nog) niet toereikend om de ploeg in de huidige vorm voort te kunnen zetten;


3. Bianchi, fietssponsor van de ploeg, heeft zich bereid getoond, onder voorwaarden, het budget voor 2015 te verhogen;


4. Bauke Mollema tekent naar alle waarschijnlijkheid in 2015 een contract bij (fiets-)concurrent Trek.


Eerder die zaterdag heeft de wielerploeg van Belkin bij de start van de 54 kilometer lange tijdrit in Bergerac vol trots de nieuwe aerodynamisch fiets gepresenteerd: de Aquila CV. Het personeel heeft de traditionele zwarte teamkledij omgewisseld om trots reclame te maken voor de nieuwigheid.


Toegegeven, de levering is wat laat geweest. Het gaat tussen de klassementsrenners van de ploeg al sinds de Ronde van Italië in mei over weinig anders, maar de fiets werd uiteindelijk pas overhandigd op de tweede rustdag, in Narbonne. De renners van Belkin fietsten er die dag een uurtje op. Zaterdagochtend volgde voor Mollema het tweede ritje.


De renners mogen dan ook zelf kiezen, de nieuwe of de oude fiets. In werkelijkheid is dat geen keuze. De oude nemen zou de constructeurs van de Italiaanse fabrikant schofferen. En wat zou er dan worden gezegd als hij door het ijs zou zakken of met een paar seconden zijn zevende plaats zou verspelen? De nieuwe fiets was uit de testen immers beduidend beter naar voren gekomen dan de oude.


Mollema is geen begenadigd tijdrijder. En hij heeft geen goede Tour gereden. Het was drie weken lang harken. Al leek het alsof hij er in de laatste dagen in de Pyreneeën eindelijk een beetje doorkwam. Van hem hadden ze nog wel een bergetappe mogen rijden, zei hij donderdag op Hautacam vol bravoure.


Vorig jaar werd hij twee keer elfde in de tijdritten van de Tour. Hij gaf toe dit jaar weinig op zijn tijdritfiets te hebben gezeten. Omdat er deze editie maar een was opgenomen in het parcours leek het minder belangrijk.


In Périgueux krijgt hij daar op zaterdagmiddag de rekening voor gepresenteerd. Hij krijgt microfoons en dictafoons voor zijn neus gehouden. De 27-jarige renner gedraagt zich uitermate professioneel, verbijt de teleurstelling en beantwoordt beleefd de vragen die op hem worden afgevuurd. Af en toe buigt hij zijn pijnlijke rug.


Mollema zegt dat hij zich na 10 kilometer volledig verkrampt voelde. Dat hij moest gaan staan en weer zitten om zijn bilspier en hamstring te ontlasten. 'Achteraf gezien had ik beter niet voor die nieuwe fiets kunnen kiezen', zegt hij eerlijk.


Onderweg wisselen was geen optie. Hoe zou dat eruit hebben gezien voor de sponsor. 'Het maalde voortdurend in mijn hoofd dat anders had moeten beslissen.'


Op een middag in de Dordogne is zijn marktwaarde aardig gezakt. Mollema spaart sponsor Bianchi. Natuurlijk had hij graag gezien dat de fiets eerder geleverd was geweest. 'Maar daar doe je verder niets aan. Ik had zelf de keuze, achteraf was het dus misschien wel mijn eigen fout.'


Bianchi, de wielersponsor op Twitter: 'Vandaag was niet waarop we hadden gehoopt.'


Mollema draait zich om en rijdt naar zijn hotel, dat om de hoek ligt. De woorden van de kopman hebben de receptie dan al bereikt. Daar zijn de rijen al gesloten, ten gunste van de sponsor, ten koste van de kopman.


'Dit is geen stijl', zegt ploegleider Merijn Zeeman tegen de NOS. 'Het is een reactie die past bij een teleurgestelde sporter, maar geen reactie die past bij een sporter die normaal gesproken altijd de oorzaak bij zichzelf zoekt.'


Nico Verhoeven, de andere ploegleider, zegt in een persbericht van Belkin: 'Bauke heeft misschien het gevoel dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt door voor deze fiets te kiezen, maar ik zag vandaag gewoon een renner die leeg was.'


Wie dat niet geloofde, moest maar aan Laurens ten Dam vragen wat die vond van zijn nieuwe fiets. Ten Dam had veel tijd besteed aan de afstelling en daar speciaal iemand voor laten invliegen. Ten Dam werd 55ste op 6.03. Vorig jaar werd hij 22ste en 16de. In het algemeen klassement zakt ook hij een plekje.


Het nakende afscheid tussen ploeg en kopman lijkt plotseling dichtbij. Tot Merijn Zeeman om 19.22 uur twittert: 'Twee Nederlanders in de top 10 is enige wat telt. Botsingen horen bij een coach sporter relatie. En ja, ik ben ook een mens met emoties.'


Mollema weet een ding zeker: Trek, mogelijk zijn nieuwe werkgever, staat erom bekend uitstekende tijdritfietsen te bouwen. Met dank aan Lance Armstrong.

Ten Dam strandt op 8 seconden van achtste plaats

Laurens ten Dam is de beste Nederlander in de Tour de France geworden. In de tijdrit ging hij landgenoot Bauke Mollema voorbij. Ten Dam eindigde als 55ste en geeft in het klassement 18.20 minuten toe op winnaar Vincenzo Nibali.


Natuurlijk was hij daar trots op. In 2013 eindigde hij na een sterke start als dertiende. 'Als je vooraf had gezegd dat ik negende zou worden, had ik daar direct voor getekend', zei Ten Dam. 'Ik ben trots op mijn prestatie, al overheerst nu een beetje de teleurstelling.'


Net als Mollema moest Ten Dam terrein prijsgeven. Hij moest Leopold König en Haimar Zubeldia voorrang verlenen. Het verschil met oudgediende Zubeldia was slechts acht seconden.


'Als je over de meet komt en hoort dat je acht seconden tekort komt, dan denk je: waar heb ik het laten liggen? Maar negende in de Tour, maar eigenlijk mag je alleen maar blij zijn als je Laurens ten Dam heet.'


Het is voor de tweede keer in zijn carrière dat hij in de toptien eindigt van een grote ronde. In 2012 was de 33-jarige renner van Belkin achtste in de Ronde van Spanje. Het was voor hem eindelijk de bevestiging van zijn mogelijkheden. 'Dat ik er nu zelf tussen sta in de Tour, daar heb ik eigenlijk niet eens van gedroomd. Ik werd prof bij een heel klein ploegje en dan word ik nu negende in de Tour.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden