Mogelijk honderden slachtoffers bij bootramp Libië

Bij een nieuwe ramp met een vluchtelingenboot voor de kust van Libië zijn woensdag mogelijk honderden doden gevallen. Tot nu toe werden 25 lichamen gevonden.

Vluchtelingen op de zee nabij Libië (archieffoto). Beeld epa

Honderden migranten zijn mogelijk verdronken toen een boot met vluchtelingen woensdag voor de kust van Libië kapseisde. Volgens de hulporganisatie Artsen zonder Grenzen, die met een schip in de buurt was, had de boot misschien wel 700 mensen aan boord. Ruim 400 van hen konden worden gered. Er zijn 25 lichamen gevonden.

Gevreesd wordt dat veel mensen de dood hebben gevonden in het ruim van het schip. Die plaatsen worden door mensensmokkelaars doorgaans aan de minst draagkrachtige migranten verkocht, vaak vrouwen en kinderen.

De overvolle boot zond een noodsignaal uit, nadat het net buiten de territoriale wateren van Libië in de problemen was gekomen, vermoedelijk door de hoge golven. Toen een Iers marineschip, Le Niamh, de boot naderde en rubberboten uitzette, kapseisde het smokkelschip doordat de opvarenden allemaal naar één kant begonnen te dringen.

Naast het Ierse schip namen ook de Dignity 1, een schip van Artsen zonder Grenzen, en twee andere schepen deel aan de reddingsoperatie. Ook drie helikopters verleenden assistentie bij de pogingen zo veel mogelijk drenkelingen uit het water te redden. Tot diep in de nacht werd er nog naar overlevenden gezocht.

Waarschijnlijk zal pas vandaag duidelijk worden hoeveel mensen het schip precies aan boord had, als de geredde opvarenden zijn verhoord. Een aantal van hen zou vanochtend aankomen in Palermo op Sicilië.

Engeland bereiken heeft Adel opgegeven

Midden in 'de jungle', het migrantenkamp in het Noord-Franse Calais, runt Soedanees Adel een fietsenhandel. Naar Engeland hoeft hij niet meer, schrijft Anneke Stoffelen in haar reportage vanuit de jungle.

Bootvluchtelingen redden vanuit Nijmeegse huiskamer

Via computerschermen en telefoons hebben hulpverleners vanuit Nederland direct contact met bootjes op de Middellandse Zee. Lees hier de reportage van onze verslaggever Loes Singeling.

Oversteek

Dit jaar zijn er volgens de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR al ruim tweeduizend mensen verdronken tijdens een poging de Middellandse Zee over te steken. Veruit het grootste deel van hen komt om op de route naar Italië en Malta vanaf de noordkust van Afrika.

Ook Griekenland krijgt veel bootvluchtelingen te verwerken, hoofdzakelijk vanuit Turkije. Maar deze route is veel minder riskant. In deze regio zijn voor zover bekend minder dan honderd bootvluchtelingen omgekomen op zee.

Het is waarschijnlijk de ergste ramp sinds april, toen een boot met ruim 700 migranten vlak voor de kust van het Italiaanse eiland Lampedusa kapseisde. Slechts 28 mensen overleefden de schipbreuk.

Een half jaar hadden de EU-landen de reddingsoperaties op een laag pitje gezet uit vrees dat die alleen maar een aanzuigende werking op de stroom bootvluchtelingen zouden hebben. Maar na de ramp bij Lampedusa zegden de EU-leiders extra schepen en financiën toe voor Triton, de nieuwe zoek- en reddingsoperatie in de Middellandse Zee. In totaal trokken de EU-leiders 120 miljoen euro uit om de kosten van de operatie tot eind 2016 te dekken.

De afgelopen tijd waren de riskante overtochten over de Middellandse Zee enigszins op de achtergrond geraakt door een vervolgcrisis: de pogingen van migranten bij Calais aan boord te komen van vrachtwagens en treinen op weg naar Groot-Brittannië. Maar alles wijst erop dat de stroom bootvluchtelingen die naar Italië proberen over te steken nauwelijks is afgenomen. Nog afgelopen maandag redde de Italiaanse kustwacht 300 opvarenden van een smokkelboot.

Een vluchteling bij Calais Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.