Mogelijk 30 duizend vakantiegangers gedupeerd Busonderneming Cityzap staat op omvallen

Opnieuw staat een kleine reisorganisatie op omvallen. European Bus, dat sinds dit voorjaar onder de naam Cityzap goedkope lijndiensten onderhoudt tussen Amsterdam, Parijs en Londen, is druk op zoek naar financiële partners....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Als European Bus omvalt, raken 30 duizend Nederlanders gedupeerd die al in het bezit zijn van een ticket van Cityzap. In dat geval zal de curator voor hen een oplossing moeten zoeken. Van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) zal die oplossing niet kunnen komen, omdat Cityzap niet aangesloten was bij deze organisatie.

Directeur/eigenaar Jil van Eyle heeft echter goede hoop dat de redding nabij is. 'Toen wij het faillissement al hadden aangevraagd, waren er een paar partijen die dat erg jammer vonden en zeiden dat ze met ons wel over een doorstart wilden praten', aldus Van Eyle.

Die belangstelling van derden, die hij niet nader wil aanduiden, was volgens Van Eyle ook de aanleiding om de rechter te vragen zijn oordeel over de faillissementsaanvraag uit te stellen. Als de besprekingen tot resultaat leiden, is ook pas duidelijk wat er gebeurt met de 25 werknemers in Hoofddorp.

Sinds afgelopen donderdag rijden de bussen van Cityzap niet meer. Gestrande passagiers in Londen en Parijs werden met bussen van concurrent Eurolines naar Amsterdam teruggebracht. Volgens Eurolines is dat betaald door Mediacenter-Teleservices, die de reserveringen voor Cityzap verzorgde.

Van Eyle wijt de mislukking van Cityzap aan het amateurisme en het niet nakomen van afspraken door British Bus, de financiële en operationele partner van European Bus. British Bus zou niet alleen voor een groot deel de kosten van de investeringen op zich nemen, maar ook zorg dragen voor het verkrijgen van de licenties. 'Daar hebben ze grote fouten mee gemaakt. Formulieren werden niet of verkeerd ingevuld of naar de verkeerde instanties gestuurd', zegt Van Eyle.

Sinds enige tijd was hij op zoek naar partijen die British Bus zouden kunnen vervangen. Onder meer zegt hij op een haar na rond te zijn geweest met VSN Groep, de grootste streekvervoerder in Nederland. 'Wij hadden belangstelling om met Cityzap in zee te gaan', bevestigt bestuurslid R. van Zijl van VSN, 'maar de financiële problemen waren te groot bij Cityzap.'

Van Zijl roemt het idee achter Cityzap, dat ook door Van Eyle 'een commercieel succes' wordt genoemd. In de introductiemaand wist het bedrijf direct al 50 duizend tickets te verkopen, claimt Van Eyle. Marketing en prijsstelling waren agressief: retourtjes Londen waren guldens tot tientjes goedkoper dan de concurrentie. Van Zijl zegt dat het opzetten van een internationale lijndienst nu niet hoog op de agenda van VSN staat. 'Maar als zich een mooie kans voordoet, dan zullen we die grijpen.'

Veel negatiever over Cityzap laat zich J. Engelsman uit, algemeen directeur van Eurolines. 'Wij hebben jaren nodig gehad om een zekere reputatie op te bouwen, niet alleen voor ons bedrijf, maar voor de busbranche in het algemeen. Dat vereist zorgvuldig beleid. En de winstmarges in deze markt zijn niet zodanig dat je zo ver onder de prijs kunt zitten als Cityzap en dan ook nog zo veel geld kunt uitgeven aan advertenties. Ik ben blij met serieuze concurrentie, maar ik vind het jammer dat er geen controle is op dit soort startende bedrijfjes.'

Het is al de vijfde keer dit jaar dat een kleinere reisorganisatie in nood komt te verkeren. Sunday Travel, Cross Country, Aquasun en Kingsland Holiday gingen Cityzap al voor. SGR-directeur P. Silbermann verklaarde naar aanleiding hiervan al dat er 'sprake was van een kleine shake-out in de branche'. De groei is groot, evenals de concurrentie, waardoor een grote druk op de prijzen is ontstaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden