nieuws schiphol

Moet Schiphol doorgroeien of juist niet? De minister is resoluut: we moeten naar meer dan 500 duizend vluchten per jaar

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft dankzij haar recente uitspraken de verhitte discussie over Schiphol wederom op scherp gezet. Zal de Amsterdamse luchthaven ondanks weerstand van omwonenden en milieuorganisaties doorgroeien na 2020? Dit schreven we er tot nu toe over.

Vliegtuigen van KLM op luchthaven Schiphol. Beeld ANP

In een interview met de Volkskrant pleit minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat voor een verdere uitbreiding van luchthaven Schiphol. Het plafond van 500 duizend vluchten dat tot 2020 geldt, kan niet worden voortgezet. Volgens de minister verliest de luchthaven anders de concurrentiestrijd met andere Europese luchtvaartknooppunten. Ook hoopt Van Nieuwenhuizen de coalitiepartijen CDA, D66 en ChristenUnie over te halen om in de toekomst nieuwe vakantievluchten vanaf Lelystad Airport te laten vertrekken.

Gelijk reageerden Greenpeace, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie op de uitspraken van de minister. Ook in de Tweede Kamer werd het interview met verbazing en onbegrip ontvangen – door zowel coalitie- als oppositiepartijen. Rob Jetten (D66) spreekt van ‘campagnetaal’, in de oppositie overheerste verwondering over de voorbarigheid van Van Nieuwenhuizen. SP-Kamerlid Cem Laçin: ‘Ik begrijp niet waarom ze dit zegt als we er als Kamer nog over moeten debatteren.’

Eerder was het aan voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) Hans Alders om een advies uit te brengen over de groei van Schiphol. Daar slaagde hij niet in; hij kreeg alle betrokkenen (de luchtvaartsector, overheden, bewoners, milieubeweging en VNO-NCW) niet op één lijn. ‘Het luchtvaartdossier is zo complex dat het Rijk, de politiek, het maar moet oplossen’, vindt Alders. ‘Daar is Den Haag ook voor.’ Eerder adviseerde Alders minister van Van Nieuwenhuizen dat Schiphol moet doorgroeien om te voorkomen dat de netwerkfunctie van de luchthaven en de belangen van KLM ‘onherstelbare schade’ worden toegebracht.

Dat Alders geen breed gedragen advies kan uitbrengen, komt onder meer door de verdeeldheid bij de bewonersorganisaties binnen de ORS. Een grote meerderheid van bewonersorganisaties stemt niet in met het laatste (nog vertrouwelijke) compromis – Schiphol tot 2028 met 25 duizend vluchten laten groeien. 

Hans Alders, voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol. Beeld ANP

Schiphol zit nu al aan het afgesproken plafond van het aantal vluchtbewegingen (500 duizend per jaar) tot 2020. Luchtvaart groeit en blijft groeien. Dat geldt ook voor de overlast die de Amsterdamse luchthaven veroorzaakt. Dat de politiek niet gewoon kiest voor minder groei van Schiphol heeft drie belangrijke redenen

Als het aantal vluchten toch mag doorgroeien, is de kans groot dat de luchthaven moet worden uitgebreid. Een veelbesproken optie is om land op te spuiten in zee. Dat is technisch geen probleem, beamen bouwers. Maar is het ook betaalbaar? Onderzoek in opdracht van minister Van Nieuwenhuizen leert dat het verplaatsen van Schiphol naar zee tussen de 33 en 46 miljard euro kost. Het zal zeker tot 2050 duren voordat zo'n luchthaveneiland kan worden aangelegd.

Regionale luchthavens zouden het overvolle Schiphol ook uit de brand kunnen helpen. Een op de acht luchtreizigers vliegt al het land uit zonder eerst naar Amsterdam Airport af te reizen. Ze stappen op in Eindhoven of Rotterdam. Eerder leek Lelystad Airport het Amsterdamse vliegveld te kunnen ontlasten door vakantievluchten over te nemen. Maar sinds Brussel een streep heeft gezet door dat kabinetsplan, is de toekomst van de luchthaven in Lelystad onzeker

De luchtvaart is een van de meest complexe dossiers van de regering-Rutte III. Er zijn veel uitdagingen, waaronder moordende concurrentie en de groene tijdgeest, die de verdeeldheid over de groei van Schiphol zo groot maken. 

Beeld Freek van den Bergh
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.