Moet Heineken 'Dutch' blijven?

Het zijn niet alleen kroegtijgers die Heineken het belangrijkste erfgoed van Nederland vinden. Heineken roept al gauw meer nationale trots op dan de OMO-waspoeder van Unilever of de motorolie van Shell. Dat bleek al uit de nauwe relatie die de Heinekens hebben met de Oranjes. Prins Bernhard zou tegen Freddy Heineken hebben gezegd: 'Ik heb geen macht, jij hebt alle macht.'

In andere landen in de wereld is Heineken een exclusief merk. In Nederland is het de drank van het volk. Wie het premiummerk niet lust en ook niet van de blauwe knoop is, drinkt toch af en toe iets van de andere producten van het bedrijf, zoals Amstel, Brand of Wieckse Witte.

Nederland mag Freddy Heineken dankbaar zijn dat hij via een geniale manoeuvre in 1954 de macht teruggreep bij de brouwerij, anders was Heineken allang verpatst. Aandeelhouders hebben zich in het verleden herhaaldelijk beklaagd dat dankzij de zogenoemde getrapte constructie de familie Heineken met 22 procent van de aandelen de dienst uitmaakt en zij geen enkele zeggenschap hebben. In 2000, toen beschermingsconstructies van beursbedrijven zo onder vuur lagen, dreigde een aantal beleggers zelfs naar de rechter te stappen om de juridische constructie aan te vechten waarin naast Heineken ook nog de houdstermaatschappij Heineken Holding op de beurs was genoteerd.

Doordat 'outside'-aandeelhouders wel dividend kunnen incasseren - ook daarmee is Heineken overigens minder scheutig dan de concurrenten - maar geen invloed hebben, is het aandeel ondergewaardeerd op de beurs. In de koers van het aandeel Heineken zit geen overnamepremie besloten. De koers, nu 60 euro, zou enkele euro's hoger zijn als een vijandig bod mogelijk zou zijn. Op het moment dat in de mark geruchten de ronde zouden doen over een kaper op de kust, zou de koers al gauw 10 euro stijgen. Het aandeel SABMiller, dat nu van jager in prooi is veranderd, steeg meteen 15 procent toen bekend werd dat AB Inbev een bod zou willen doen.

Behalve de beleggers heeft echter niemand enig voordeel bij een overname van Heineken. Het personeel niet, de klanten niet en Heineken zelf ook niet. Heineken is winstgevend en heeft wereldwijd sterke posities. SABMiller voegt daar nauwelijks iets aan toe. De reden voor de toenaderingspoging was eigenlijk negatief. SABMiller zag in Heineken een witte ridder die zou kunnen helpen om een overnamepoging van AB Inbev ('s werelds grootste bierconcern met een marktaandeel van 20 procent) in de kiem te smoren.

Verdere consolidatie op de wereldmarkt lijkt ongewenst. Het marktaandeel van AB InBev (Budweiser, Stella enzovoorts) is op de biermarkt al groter dan dat van Coca-Cola op de frisdrankenmarkt (17 procent). Met een overname van SAB of Heineken zou het twee keer zo groot worden.

Heiniken kan beter Dutch blijven, hoe zuur dat ook is voor de aandeelhouders.

Reageren?

p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden