Moeizaam akkoord over 'stop-HSL'
Een treinreis van Den Haag naar Brussel met de HSL-Zuid duurt nog eens tien minuten langer dan gedacht. Dat komt doordat de snelle trein ook zal stoppen in Breda, Brecht en Mechelen....
Door een rekenfout was de reistijd eerder al met acht minuten opgelopen. Nederland en België maakten vrijdag het akkoord bekend waarin de extra stops zijn opgenomen. Beide landen hebben maandenlang onderhandeld over de exploitatie van de HSL-Zuid. Vooral de aansluiting van Breda en Den Haag op het HSL-net bleek een twistpunt. De Belgische spoorwegen weigerden op deze steden te rijden. In een reactie hierop dreigde de Nederlandse exploitant HSA zich terug te trekken. Ook vond Nederland dat Vlaanderen te weinig investeerde in het spoor, waardoor de reistijd opliep. Ook daarover is overeenstemming bereikt. Vanaf 2007 zullen acht treinen per dag van Den Haag Centraal naar Brussel vertrekken. In de vorige overeenkomst waren dat er vier. Het is de vraag hoeveel reizigers in Den Haag de stop-HSL zullen nemen. Ze kunnen ook met de gewone intercity naar Rotterdam reizen en daar op de gewone HSL stappen. Die stopt voor Brussel alleen nog in Antwerpen. Voor reizigers uit Amsterdam heeft de gewijzigde overeenkomst geen betekenis. Zij boeken een tijdwinst van 57 minuten. De HSL-Zuid was de laatste maanden een hoofdpijndossier voor minister Peijs van Verkeer. Doordat de Belgische spoorwegen een verkeerde reistijd hadden doorgegeven, werd ze geconfronteerd met acht minuten vertraging. De relatie raakte verder bekoeld toen de Belgische regering zei geen brood te zien in de bediening van Breda en Den Haag. Het conflict dreigde uiteindelijk door de rechter te worden beslecht. De Haagse wethouder Bruins is nog niet tevreden met de uitkomst. Hij wil dat dagelijks nog eens acht extra treinen naar Brussel rijden. Deze reizigers zouden in Rotterdam gemakkelijk moeten kunnen overstappen. In Peijs' voorstel hoeft dat niet. Peijs bereikte gisteren met Vlaanderen ook overeenstemming over de uitdieping van de Westerschelde. Dit project moet de toegankelijkheid van de Antwerpse haven vergrooten. Met de uitdieping is vijfhonderd miljoen euro gemoeid. Vlaanderen betaalt 80 procent van de kosten. In de plannen is duizend hectare aan 'natuurcompensatie' opgenomen. Zeshonderd hectare komt in Nederland. Peijs ontkende gisteren dat tussen de HSL en de Westerschelde sprake is van een uitruil.