Moeders mooiste

De Audi A5 Sportback is met gemak de mooiste auto die momenteel wordt gemaakt. Wat jammer dat het interieur zo gewoontjes is.

DOOR ERIK WIE

De Audi A5 Sportback is al vier jaar uit, dus waarom zou BLIK hem nu testen? Het is de mooiste auto die je op dit moment kunt kopen en dat is een goede reden om er een week in rond te rijden. Blik staat in deze mening niet alleen, de verkoopresultaten bevestigen het. De Audi A5 is niet aan te slepen door de dealers.

Opvallend is dat de A5 Sportback de hatchback (5-deurs coupévorm) salonfähig heeft gemaakt onder conservatieve autorijders. In dit domein heerst doorgaans de sedan en, de afgelopen jaren, de station. Een hatchback werd altijd te opvallend gevonden. Welke vertegenwoordiger durfde in een Renault Safrane te arriveren en welke IT-adviseur had de moed om in een Saab 9-3 te rijden? De A5 slaagt er wel in de conservatieve autorijder aan zich te binden. Voorsprong door ontwerp.

Alle eer voor deze cultuurverandering gaat naar Walter da Silva, hoofdontwerper van de Volkswagen-Audi groep. Da Silva, Italiaan van geboorte, brengt Audi naar grote designhoogtes. Da Silva's meesterwerk , volgens eigen zeggen, is de A5. En hij heeft gelijk.

Van achteren bekeken zien we slechts een paar lijnen, maar die zijn dan ook allemaal raak. Een kont was zelden zo goed getekend dat alles lijkt te kloppen. De daklijn die vanaf de voorruit helemaal naar achteren loopt, maakt een prachtige boog die nergens haast heeft om te landen. De heuplijn over de flank is Audi-onwaardig frivool. Het zal heel wat discussie in de fabriek hebben opgeleverd, maar het past precies. De A5 ziet er een paar klassen duurder uit dan hij is.

De A5 Sportback is zo elegant dat je je bijna kunt voorstellen (mits met dunner bumpertje en slankere wielen) dat hij al in de jaren zestig werd getekend. Des te groter is de teleurstelling als je instapt in de A5. Het is een prima interieur zoals dat heden ten dage hoort: ergonomisch verantwoord, degelijk en vol met zinloze gadgets. Maar je hoopt op een binnenkant die net zo bijzonder is als de buitenkant. To the point en toch legendarisch. Maar nee, het is saai en gewoon en had in elke andere auto kunnen zitten.

En dan nu de belangrijkste kwestie. Is de A5 Sportback net zo snel en sportief als hij er van buiten uit ziet?)

Blik rijdt in de meest verkochte versie met een 1.8 TFSI motor met 170 PK. Het is de motorische instapper, maar je hebt weinig meer nodig. De motor is gekoppeld aan zes versnellingen, met een direct aanvoelende pook die heel precies zijn werk doet. De testversie is uitgerust met negentien inch sportvelgen en platte brede banden. Hij glijdt mede daarom op snelheid volledig controleerbaar door alle bochten.

De snelheid, de versnellingsbak en de wegligging zijn dus goed, maar is de auto daarom ook zo sportief als hij er uit ziet? Nee. De A5 ontbeert net dat gevoel van een echte rijdersauto. Wellicht is het allemaal te voorspelbaar. De auto mist daardoor de ruimte om er als bestuurder karakter aan toe te voegen.

Desalniettemin, zegt Blik: volkomen terecht dat sedans massaal ingeleverd worden voor deze sportief ogende hatchback.

de mooiste auto die momenteel wordt gemaakt. Wat jammer dat het interieur zo gewoontjes is.

Avant la lettre

De Audi A5 Sportback heeft een prachtige voorloper. De Audi 100 Avant uit 1977. De eerste Avant die Audi op de markt bracht. Avant werd toen voor de hatchback gebruikt en niet zoals als nu voor een stationcar van Audi. Hij werd ontworpen door Hartmut Warkuß en was in tegenstelling tot zijn sedanbroer geen succes. Hatchbacks worden in deze klasse als te bijzonder ervaren. Men rijdt liever onopvallend. Nu is de eerste serie Audi 100 Avant een zeer gewilde klassieker door zijn zeldzaamheid en juist zijn net wat gedurfder vormgeving. Een Audi avant la lettre dus.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden