Modeweekblog - In de shows van Chanel trekt het decor al jaren meer aandacht dan de kleding
In Parijs zijn de modeshows met de wintermode voor 2018-2019 in volle gang. Moderedacteur Bregje Lampe blogt dagelijks over de Show van de Dag. Vandaag: Chanel.
Chanel geeft ieder seizoen een show in de grote zaal van het Grand Palais. Een enorme ruimte, waar het modemerk gemiddeld zo'n drieduizend gasten ontvangt. Geen enkele andere show maakt zo treffend duidelijk dat een modeshow momenteel vooral een marketingvehikel is, bedoeld om een merk te promoten. Karl Lagerfeld, de 84-jarige (!) creatief directeur van het merk, trekt ieder seizoen alles uit de kast om bezoekers te verrassen met een spectaculair decor. Dat decor trekt al jaren meer aandacht dan de kleding. Vandaag was een bos in herfstsferen nagebouwd, inclusief bomen en verkleurde bladeren op de grond.
Ik zag het allemaal online. Geen enkel probleem, want het decor van Chanel wordt altijd driftig gefotografeerd. Nog voordat de show goed en wel was begonnen, wemelde het op Instagram al van de foto's en filmpjes. En de kleding? Bouclé mantelpakjes met een gerafeld randje. Een lange jas met veren. Broeken en jassen met hetzelfde doorgestikte patroon als op de bekende handtassen. Jassen en jurken met een print van bladeren. Kettingen met het logo. Allemaal niet heel vernieuwend, maar dat is Chanel al jaren niet meer. Toch is de kleding straks zeker terug te zien in de modereportages van glossy's, want Chanel is een belangrijke adverteerder.