Weblog

Modeweek Milaan: Happy Meal handtas; je moet het maar durven

In Milaan wordt tot en met zondag de nieuwe wintermode geshowd. Moderedacteur Bregje Lampe is erbij. 'De cartooneske kleren van Moschino, die bol stonden van de referenties aan fastfood, waren onderwerp van gesprek op de derde dag van de modeweek in Milaan.'

Moschino-showBeeld afp

Een Happy Meal handtas? Truien en rugzakken met afbeeldingen van stripfiguur SpongeBob SquarePants? Een avondjurk in de vorm van een verfrommelde wikkel van een chocoladereep? Je moet maar durven om dat soort kleding de catwalk op te sturen. De Amerikaanse ontwerper Jeremy Scott deed het, donderdagavond, tijdens zijn debuut voor het Italiaanse modehuis Moschino.

Het merk, dat in 1983 werd opgericht door wijlen Franco Moschino, stond jarenlang bekend om een eigenzinnige en speelse stijl. Maar de laatste tijd was het stil rondom Moschino. Ofwel: Scott, die bij het grote publiek bekend is van de gevleugelde sneaker die hij voor Adidas ontwierp, kreeg de taak om het merk opnieuw in de kijker te spelen. En dat is hem gelukt.

Fast fashion
De cartooneske kleren van Moschino, die bol stonden van de referenties aan fastfood, waren onderwerp van gesprek op de derde dag van de modeweek in Milaan. Niet iedereen is even enthousiast. De oude garde heeft kritiek, jongeren willen het hebben. Logisch; die zijn al langer fan van de cartooneske kleren van Scott.

Slimme zet van Moschino: fans hoeven geen zes maanden te wachten tot het spul in de winkel ligt. Scott heeft een speciale collectie ontworpen van tien stuks, met de naam 'fast fashion - next day after the runway', die nu exclusief bij Browns in Londen wordt verkocht. Wedden dat Katy Perry al besteld heeft?

Moschino-showBeeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden