Modetalent 1: Maarten van der Horst (36 punten)

Maarten van der Horst wil de gekke ideeën in zijn hoofd vertalen naar iets begrijpelijks. En hij ontwerpt nadrukkelijk niet voor de elite.

Dankzij een samenwerking met de Engelse modeketen Topshop maakte Maarten van der Horst (33) vorig jaar naam bij een groot publiek. Topshop benaderde hem naar aanleiding van de afstudeercollectie die hij had gemaakt voor de masteropleiding van Central Saint Martins. Die bestond uit een eigenzinnige en kleurrijke mix van tweedehandspetticoats en een restpartij Hawaïblouses. Oud-docenten noemen hem 'de hel', maar ook 'een held'. Want Van der Horst gaat zijn eigen gang. Hij laat zich niet zo makkelijk temmen. En hij wil al helemaal niet in een hokje worden gestopt.


Modeontwerper? Natuurlijk. Hij verkoopt zijn eigen collectie in ongeveer elf winkels wereldwijd, waaronder Opening Ceremony in New York. Maar Van der Horst werkt ook al drie jaar als consultant voor het toonaangevende Zweedse modemerk Acne en sinds kort ook voor Toni & Guy, hij geeft les, hij maakte een horloge voor G-Shock en hij gaf advies aan MTV Studios. Hij zat in het panel dat aanbevelingen deed na afloop van de Lichting-show en hij werd door Showstudio.com gevraagd om commentaar te leveren op catwalkshows van andere ontwerpers. Bij zijn nieuwe collectie, die hij over een paar maanden presenteert, verschijnt ook een zelfgemaakt tijdschrift.


Hij is prettig gestoord en hyperactief. Een handige netwerker bovendien. Een fashion-visionair, zeggen liefhebbers. Van der Horst denkt voortdurend na over zijn eigen positie in de modewereld. Hij wil best naar tachtig verkooppunten, maar daarvoor heeft hij het geld nog niet. En hij heeft geen zin om cocktailjurken te ontwerpen voor rijke klanten in het Midden-Oosten. Hij kleedt liever de vrouw die naast hem woont in Dalston (Engeland). Waarom, vraagt de ontwerper zich af, is mode vaak zo peperduur? Alsof goedkope kleren geen geweldige ideeën kunnen bevatten.


Daarom is Van der Horst zo blij met zijn samenwerking met Topshop. In maart krijgt die opnieuw een vervolg. 'Ik ben altijd commercieel geweest in de manier waarop ik ontwerp. Want ik wil de gekke ideeën in mijn hoofd vertalen naar iets begrijpelijks, en dat veel mensen kunnen waarderen. Als ik iets haat, is het elitisme. Wat dat betreft is Topshop natuurlijk een perfecte partner.'


Zijn voorkeur voor een jong en hip publiek zie je terug in de snit van zijn kleding. Die is jongensachtig, boxy (een beetje vierkant) en soms oversized. Van der Horst houdt van de foute kleuren (denk zalmroze) en printjes (denk Hawaïprint) die het goed doen bij een jong publiek. Voor een elegante jurk van zwarte zijde moet je niet bij hem zijn. Wel voor een gek T-shirt, een hysterische blouse of een zalmroze smoking - de bekende Britse modejournalist Sarah Mower bestelde de zalmroze smoking uit zijn eerste collectie.


Hij is na zijn masteropleiding aan het prestigieuze Central Saint Martins in Londen blijven wonen. En daar wil hij niet meer weg. Behalve zijn familie is er in Nederland te weinig waarmee hij zich verbonden voelt. 'In Londen is er mode, het is er druk. Er is aandacht, kennis, talent en dus competitie. En de jongens zijn hier leuker.'


Talent 2: Michael van der Ham

25 punten


Michael van der Ham (30) is bekend om zijn vrouwelijke snit en zijn 'mismatch'-collecties, vol contrasterende materialen. Van der Ham studeerde in 2009 af aan Central Saint Martins, en liep stages bij Sophia Kokosalaki en Alexander McQueen. Hij woont en werkt nog steeds in Londen, omdat daar op modegebied meer te doen is dan in Nederland. In Nederland is zijn naam nog niet zo bekend. Maar internationaal timmert hij flink aan de weg. In 2011 maakte hij een collectie voor Topshop. Tegenwoordig showt hij zijn eigen collecties tijdens Londen Fashion Week. Zijn kleding is verkrijgbaar bij toonaangevende warenhuizen, zoals Liberty's in Londen en zelfs via de prestigieuze webwinkel net-a-porter.com. Zangeres Björk is al jaren fan en een paar weken geleden droeg haar collega Lily Allen ook een van zijn jurken tijdens een optreden.


Talent 3: Peet Dullaert

23 punten


Peet Dullaert (25) heeft een veelbelovende start gemaakt. Direct na zijn afstuderen aan de ArtEZ in Arnhem, vorig jaar, won hij de Frans Molenaar Prijs en boekte hij een showroom tijdens Paris Fashion Week. Hij heeft inmiddels vijf verkooppunten wereldwijd en dat is niet slecht voor een beginnend ontwerper. Zijn kleding doet het vooral goed in Dubai, Saoedi-Arabië en Vietnam. Zeg maar landen waar geld zit. Of waar dames, zoals Dullaert het zegt, 'waardering hebben voor echte luxe'. Dullaert is dol op Swarovski-kristallen en gebruikt gerust vier lagen chiffon voor een jurk en de voering maakt hij van zijden crêpe. Zwart en wit wisselt hij af met roze, blauw en een zebraprint die zo langzamerhand zijn handelsmerk aan het worden is. Zijn stijl heeft iets tuttigs, maar gelukkig krijgt Dullaert hulp van de modieuze Sonny Groo, die zijn kleding met gemak een eigentijdse draai geeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden