Moderne mannen in antieke stukken

A'dam, man & mode

* * *


Amsterdam De mannenmode bevindt zich op een historisch dieptepunt, vindt Paul Spies, directeur van het Amsterdams Historisch Museum. 'Dan doel ik niet op de artistieke kledingstukken die op internationale catwalks wordt getoond', schrijft hij in de brochure van A'dam, man & mode, de nieuwe modetentoonstelling in het museum, 'maar de herenkleding die je dagelijks op straat ziet: ongeïnspireerd en fantasieloos.'


Om het goede voorbeeld te geven heeft hij zich laten fotograferen in een harembroek, een kledingstuk dat hij verder overigens nooit draagt. De foto is levensgroot te zien op de expositie, naast die van mode-illustrator Piet Paris in zijn mannenrok van Francisco van Benthum. Paris draagt die rok wel met enige regelmaat.


A'dam, man & mode, samengesteld door modeconservator Annemarie den Dekker, wil het kleedgedrag van mannen, met name Amsterdamse mannen, door de eeuwen heen belichten. Een groot thema, waarvoor erg weinig ruimte beschikbaar is: twee bescheiden zalen op de benedenverdieping van het museum, plus de regentenkamer.


In die laatste is werk te zien van veelbelovende Nederlandse mannenmodeontwerpers als Sjaak Hullekes en Hyun Yeu. Voor de expositie ontwierpen zij moderne vergaderoutfits.


In de zalen worden historische stukken uit de collectie van het museum gecombineerd met voorbeelden van moderne mannenmode. Twee geborduurde zijden 18de eeuwse galapakken staan naast een Amsterdams burgemeesterskostuums uit het begin van 19de eeuw, een pak met een kraag van mohair door en van Hans Ubbink, een Italiaans pak van de directeur van het Amsterdamse Hiltonhotel, het tweedelige pigskin pak waarin Job Cohen in 1972 trouwde, en trouwpakken met roze vestjes van een Amsterdams homostel. Er is een harnas, er zijn molensteenkragen, kleurige gilets, religieuze kleding, kamerjassen - in de 18de eeuw een rage onder welgestelde mannen. Antiek ondergoed staat naast de vijf gangbare modellen herenslips van nu, moderne mannen zijn gefotografeerd in antieke stukken, een transparante zuil is gevuld met jeans.


Het museum heeft gekozen voor een multimediale aanpak. Op filmpjes vertellen mannen over kleding die ze dragen of verkopen, op een groot scherm is een serie straatfoto's van jonge Amsterdamse mannen te zien, op monitoren staan reacties op stellingen die door het museum werden getwitterd: 'Een pak trek ik niet vrijwillig aan' en 'ik weiger een stropdas te dragen'. Voor 50 cent kan een kaartje worden aangeschaft dat toegang geeft tot een interactieve route. Antwoorden op vragen over merken kunnen vergeleken worden met die van andere bezoekers, de foto die je van jezelf kunt laten maken, wordt gemaild, uiteraard met de mogelijkheid die meteen op Facebook of Twitter te plaatsen.


Die toevoegingen maken de kleine tentoonstelling dynamisch. Dat laat echter onverlet dat hij onaf aandoet.


De oude kleding is prachtig, maar de link met Amsterdam is zowel bij de oude als bij de nieuwe stukken niet altijd duidelijk, en vooral wordt eigenlijk te weinig gezegd over het kleedgedrag van mannen van nu. Naast de straatfoto's - waarop weinig toelichting wordt gegeven - concentreert de tentoonstelling zich wat hedendaagse mode betreft op jeans en sneakers.


Meer aandacht voor recente, breed gedragen mannentrends - hoedjes, T-shirts met diepe decolletés, baarden, de populaire gebloemde overhemden - had A'dam, man & mode actueler en minder vrijblijvend gemaakt.


Mannenmode zit 'm in details. Voor wie goed kijkt, gebeuren er ook buiten de catwalk genoeg spannende dingen. Niet in het minst in het Amsterdamse straatbeeld.


Milou van Rossum


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden