Modern Family

Het is Bladenweek, de Boekenweek voor tijdschriften. Het thema is zo weids dat elk vrouwenmassablad er zijn eigen draai aan kan geven.

Elk jaar Boekenweek, elk jaar veel publiciteit. Dus wat doe je dan, als tijdschriftenbranche? Je organiseert elk jaar de Bladenweek. Besteed in de Boekenweek voor zoveel euro aan boeken en je krijgt het boekenweekgeschenk er gratis bij. Besteed in de Bladenweek, déze week dus, voor 7,50 euro aan tijdschriften en je krijgt het blad BLAD er gratis bij. Cadeau van eigen deeg.


De Boekenweek heeft elk jaar een thema. Het essay wordt er op afgestemd en bijna alle boekenuitgevers komen met titels die aansluiten. Is het thema 'Dieren'? Berg je, een kiosk vol geblaf, geblaat en geloei. Ook kookboeken! Het gratis Bladenweektijdschrift BLAD heeft ook een thema, maar de meeste tijdschriften sluiten er niet bij aan. 'Wij bepalen zelf wel wat we brengen!' Terwijl binnen een thema voor elke tijdschriftformule iets te halen is.


Het blad BLAD dacht: we bedenken een zó weids thema dat je er in élk Nederlands tijdschrift wel iets van terugvindt. Het werd Modern Family. Subtitel: 'Chemie&gedonder in Hollandse huiskamers.' Trouwens, over afstemming gesproken, de maand vóór de Bladenweek had ook Linda als grote covertekst Modern Family. Subtitel: 'Huisje, boompje, beestje nieuwe stijl'. Zo kun je gedonder ook formuleren.


Wel bewust in de Bladenweek gelanceerd: het blad Family Living. Tamtam genereert tamtam. 'Een blij blad vol kleuren en gezelligheid'. Nóú! Het complete gezin Amanda en Martijn Krabbé op de cover. Op zich is dat al een hele kunst. Modern family! Zelfs voor de covershoot waren de kinderen nauwelijks in toom te houden.


Ook in het blad BLAD een modern family: alle Dageletjes bij elkaar, een bonte verzameling kinderen, ze konden maar net rondom de lunchtafel. En natuurlijk: twee mannen met kinderen, twee moeders met kinderen. Geen man wél een kind. Opa trekt bij de kinderen in. Vierde leg. Bewust single blijven.


Het blad BLAD is professioneel gemaakt én het is een vrouwenmassablad, dus: veel prijzen te winnen en een enquête. 'De meeste mannen (68 procent) willen liever geen homo-kind.' Gelukkig krijg je het blad BLAD gratis, want de cover, normaal een verkoopinstrument, is grotendeels mislukt. Goede bedoelingen, ook bij de drukkerij, mondden uit in de familie geblakerde barbiepop.


Gratis erbij, maar eerst nog wat kopen. Het jubilerende blad Vriendin. Het derde vrouwenmassablad van Nederland, na grote zussen Libelle en Margriet, bestaat 15 jaar, dus: veel prijzen te winnen en een enquête. Ook hier is de cover niet helemaal gelukt, na lang turen begrijp je: dat grijswitte gedoe zijn de vijf letters van het woord Feest. Gelukkig staat er ook nuchter 'Super Dik Feest Nummer'.


Is Vriendin tut met stip? Nee. Vriendin staat dichter bij 'de vrouwen in de straat' dan de grote zussen. Een mengeling van old family en modern family. Old family: feestkleding voor een prikkie en De Grote Liefdeshoroscoop. Modern family? Glennis Grace: 'Nu ik alleen ben voel ik me sterker dan ooit.'


In Viva: 'Loeder van een schoonmoeder'. In Elegance: 'Vreemdgaan met je therapeut'. In JAN: 'Andrea kreeg een baby voor haar zus'. In Esta: 'Het laatste taboe'. Met gemak zou ik nog twaalf actuele vrouwenbladen kunnen citeren. Kijk om je heen en het barst van Modern Family. Wat blijkt: in deze Bladenweek doen alle tijdschriften tóch iets aan hetzelfde thema. Als je het thema maar slim kiest.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden