Modern blad

Overal wordt gewacht. Daarom is er nu het blad WAChT!, om de tijd te doden.

258, 4, 138, 120, 33 miljoen, 46. Getallen, altijd leuk. Uit een onderzoek van Maurice de Hond blijkt dat in de afgelopen drie maanden 258 miljoen minuten is gewacht in de wachtkamer van de huisarts, nog eens 138 miljoen minuten in de polikliniek en 139 miljoen bij de tandarts. Ruim 34 procent van alle wachtkamerbezoekers bracht de tijd door met lezen, 21 procent daarvan geeft de voorkeur aan een glossy en 9 procent van alle vrouwen en mannen gaf aan graag níeuwe tijdschriften aan te treffen.


Als je dit leest, is er al bijna een idee voor een tijdschrift. Lees ook het opendeurrecord: 'Het gebruik van de smartphone blijft ook populair om de wachttijd te doden.' (Staat er echt).


Natuurlijk wordt er gewacht in wachtkamers. Overal wordt gewacht, dus werd er dertig jaar geleden al bedacht: we gaan een wachtkamertijdschrift maken! Waar wordt gewacht, is tijd te doden!


Maar zo'n type blad strandde altijd op de organisatie. Vier serieuze initiatieven smoorden. Poliklinieken en kappers en lunchrooms en huisartsen, ze zitten niet onder dezelfde hoed, ze hebben stuk voor stuk andere belangen. In een lunchroom wil je niet weten hoeveel calorieën je eet, in de wachtkamer van de huisarts wil je niet lezen wat allemaal best wel eens kanker zou kunnen zijn.


Maar nu is het uitgeverij Waitingroom(!) Media dus toch gelukt. Deze maand gelanceerd op het Centraal Station in Amsterdam, in Restaurant 1eklas: tijdschrift WAChT! Het logo in kapitalen, op de h na, de h in de vorm van een stoel. (Maakt het wachten aangenaam). Oplage 100 duizend en welja, doe een gooi: meer dan 33 miljoen contactmomenten per nummer. Want in 2014 maak je niet alleen maar een papieren blaadje. Het papieren blad WAChT! profileert zich zelfs als digitaal magazine. Je leest het met je smartphone in je hand. Achter elke pagina met een herkenbaar vignet zit iets extra's: een filmpje, een scan&win of een aanbieding. Bram Bakker interviewt Saskia Noort, met vignet. Nog meer geheimen van columniste Mabel weten? Column met vignet. Walvissen volgen? Bij de foto het vignet.


Als de formule aanslaat, heeft het blad laten zien waarom zo veel digitale initiatieven het niet halen. WAChT! is vertrekpunt voor een verdere digitale reis in je smartphone . Puur digitale formules zonder printvertrekpunt zíe je nooit. Er ligt niets op de deurmat, er ligt niets in de kiosk, er ligt niets op tafel. Dus word je niet verleid. Een papieren magazine kietelt ongevraagd, kijkt zwoel of grijpt je bij de lurven. Je ziet op een cover: 'Denkt u ook dat uw vrouw niet vreemdgaat?' Enquête in de papieren versie, via de smartphone de uitgewerkte shit in geur en kleur. WAChT! laat zien wat een modern tijdschrift is. Papier als vertrekpunt.


O ja, getallen. Wereldwijd zijn er al 31.876 apps op het gebied van gezondheid. Een gezonder leven heeft bij 81 procent van de Nederlanders prioriteit.


En over een jaar blijkt: 46 procent van alle exemplaren van WAChT! wordt gestolen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden