Column

Modellentransfer als aardverschuiving op voorpagina

JP kijkt verder

Voorpaginanieuws: 'Vrouwen in Nederland kunnen dezelfde lingerie dragen als Doutzen Kroes.'

Doutzen Kroes spreekt op het event 'Hunkemoller, the beginning of a new chapter' in Berlijn. Beeld epa

Daar plofte de dikke folder van de Zeeman op de deurmat. Gek, ik had toch een duidelijke ja/nee-sticker op de brievenbus geplakt? De voorpagina was gevuld met een fotomodel, gestoken in zwarte lieslaarzen, een zwart slipje en dito bh. Kont naar achteren, een arm in de blonde haardos. Er zijn vrouwen die zo in de etalage gaan staan. Zolang dat een vrije keuze is, moeten we dat respecteren, al heb ik nooit begrepen waar de verering van het modellenwezen precies op berust.

Naast het model stond nog iemand, met een zelfde haardos. We zagen haar rug, maar het was een ander. 'Hallo Doutzen, dag Sylvie', was de pay-off van de advertentiemakers.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt: het was geen folder, maar een krant. De Telegraaf achtte de transfer in modellenland een aardverschuiving die de voorpagina rechtvaardigde. In 'Doutzen' herkenden we Doutzen Kroes, 'Sylvie' was de verstoten diva. U kent haar van berichten: 'Sexy Sylvie op het randje', 'Sylvie geniet op luxe jacht' en 'Sylvie wordt afgemaakt'. Nu stond het bh-model in haar hemd. De Telegraaf had de rode loper uitgelegd voor de nieuwe koningin.

Branded content? Niet zo zuur, Geelemans. De nieuwsaanleiding was duidelijk. 'Vrouwen in Nederland kunnen binnenkort dezelfde lingerie dragen als fotomodel Doutzen Kroes', zo begon het nieuws dat de krant via een WOB-procedure boven water had gekregen. Volgens mij konden vrouwen (mannen zelfs) altijd al dezelfde lingerie als Doutzen dragen, maar mogelijk heb ik een trend gemist. Vermoedelijk deden vele tienduizenden vrouwen dat al, zonder het te weten. Je mag niet uitsluiten dat Doutzen behalve bij de Hunkemöller, waarvan zij nu brand ambassador is, ook weleens een H&M'etje aantrekt. Een Wehkampje wellicht, want winkelen bij Wehkamp, dat doe je lekker thuis.

Op Radio 1 zei Marianne Zwagerman, oud-directielid van het Telegraaf-bedrijf, dat ze ervan overtuigd was dat de 'Unox-babe' die elk nieuwjaar in bikini uit de koude Noordzee opduikt in De Telegraaf, berust op een deal met Unilever. Zij kan het weten.

Het droevige is dat wij niets meer weten. Uit NRC Handelsblad, een nieuwsbericht: 'Vanaf deze dinsdag is in boekwinkels en online een kleiner exemplaar te koop van het door Marcel Wanders ontworpen boek Rijks, Masters of the Golden Age. De kleinere, 'unlimited edition', kost 125 euro.'

Advertentietekst, verkocht als nieuws. Alsof dat boek niet allang was aangekondigd. Is ervoor betaald? Je mag hopen van niet. Maar je weet het niet. En dus kan een serieus medium maar beter de schijn vermijden.

'Nieuws' wordt meer en meer gestuurd. Via persberichten die klakkeloos de media halen. Door belangen, van commerciële partijen. Dat klinkt als 'derden', maar soms gaan hun belangen hand in hand met die van media, evengoed een commerciële partij. Iedereen wordt er beter van.

Behalve de lezer. Die staat in zijn onderbroek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.