Mode voor komend seizoen mijdt risico

Milaan Lente/zomer 2009..

Milou van Rossum

MILAAN Je zou je zomaar kunnen voorstellen dat modehuizen juist in tijden van economische tegenslag met iets nieuws en spectaculairs komen, dingen die zo bijzonder zijn dat vrouwen ondanks zorgen over aandelen en hypotheekrente bereid zijn te investeren in dure kleren en accessoires.

Maar dat is niet de strategie waar veel modehuizen voor kiezen. Vooralsnog lijkt het erop dat de ontwerpers die in Milaan showen het houden bij vertrouwd, neutraal en risicoloos.

De belangrijkste nieuwe trends tot zover zijn zachte, bruinige en grijzige tinten, gekreukte stoffen en oorbellen; geen dingen die de mode radicaal op z’n kop gaan zetten.

Het gesprek van de dag in Milaan zijn de belachelijk hoge hakken waar de modellen ook dit seizoen weer op moeten zien te lopen. Iedere keer dat je denkt dat het echt niet erger kan, blijken er toch nog een paar centimeter bij te kunnen. Bij Prada, dat verder knielange, neutraal gekleurde, sterk gekreukte rokken en jurken kleren met lingerie-accenten liet zien, leidde dat tot een pijnlijke valpartij. Zeker van een vrouwelijke ontwerper zou je mogen verwachten dat ze met schoenen komt waar op te lopen valt.

Burberry Prorsum ging met een show vol regenjassen en –capes terug naar de oorsprong van het merk: de trenchcoat. Doordat veel van de jassen, jurken en sluike broeken aan de onderkant donkerder waren, zagen de modellen eruit alsof ze daadwerkelijk nat waren geregend. Hoofddeksels zijn een vast onderdeel van de shows van Burberry, dit keer waren het patchwork regenhoedjes. Geen heel opzienbarende collectie, maar wel een mooie, vooral door het gedempte, weinig zomerse kleurgebruik: grijs, beige, bruin, zachtpaars, oudroze, oker.

De collectie van Raf Simons voor Jil Sander, dat net is verkocht aan een Aziatisch modebedrijf, draaide om franje. Het hing aan jurken, vormde de achterkant van een jasje, en de show begon met jurken die helemaal van draden waren gemaakt en over strakke bodysuits werden gedragen.

Maar ondanks dat feestelijke materiaal, de korte broekjes, jurken met uitsnijdingen in de taille en jasjes met draperieën en decolletés op de rug waren de zorgvuldig gemaakte, soms zelfs een tikje overontworpen kleren eerder streng dan frivool – iets wat natuurlijk uitstekend past bij het van oorsprong Duitse merk.

Je maakt in Milaan en Parijs hoogst zelden mee dat halverwege een show wordt geapplaudisseerd, maar bij Marni gebeurde het gisteren. Ontwerpster Consuelo Castiglioni bleef met schoenen met hoge houten hakken, grote kunststof kettingen, gelaagde outfits, zichtbare ritsen eveneens op bekend terrein, en bovendien riepen de jurken en rokken van kant en de uitstaande schootjes herinneringen op aan de collectie van Prada van dit najaar.

Maar het leverde een beeldschone, eigenzinnige, kleurige collectie op, klassiek vrouwelijk van belijning, met mannelijke kniekousen, sportieve zonnebrillen met elastieken banden en een felgekleurde anoraks als tegenhangers. De combinaties van zware en transparante stoffen en van geruite, gebloemde en genopte dessins waren even uitbundig als geraffineerd.

En mocht dat allemaal niet aanzetten tot kopen, dan heeft Marni voor komend voorjaar ook nog geplooide tassen in een halvemaanvorm van zacht leer die alle vermoeidheid met het it-bag fenomeen even deden vergeten.

Milou van Rossum

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden