Mocro's

Zegt de ene mocro tegen de ander: 'We gaan die kazen eens peper geven!' Maatschappelijk realistisch drama anno nu, zoals in Lijn 32, de nieuwe serie van NCRV en KRO rond Marokkaanse jeugd, een rechts-populistisch politicus in een mediacratie waar de takshow Kroon op de avond het publieke discours bepaalt.

Maarten Treurniet regisseerde een topcast, met onder anderen Peter Blok, Waldemar Torenstra, Elsie de Brauw en Annemarie Prins. Het resultaat: hoogwaardig drama waarvan de Nederlandse televisie steeds meer heeft. Mooi gefilmd, (merendeels) overtuigend gespeeld en met een geloofwaardig script over het huidige Nederland van individualisering, onveiligheid, xenofobie, frustratie en radicalisme.

De serie navertellen is ondoenlijk, want na de bomaanslag op de Amsterdamse buslijn 32 in de eerste aflevering lopen in alle acht afleveringen verhaallijnen door elkaar die pas bij het slot weer bij elkaar lijken te komen. Wie de jubelende beschouwing van Femke Halsema in de krant van zaterdag las, weet alvast dat alles genuanceerder of gecompliceerder zal liggen dan het leek.

Ander geweld begon vrijdagavond op RTL 4 in de nieuwe serie Moordvrouw, een Endemol-productie met Wendy van Dijk als de eigenzinnige agente Fenna Kremer die uiteraard elke zaak oplost. Bekende namen ook, onder anderen van Renee Soutendijk en Thijs Römer.

Een realistische maatschappelijke dramareeks en een eenvoudige politieserie - op het eerste gezicht hebben ze niets met elkaar te maken. Toch zijn er een paar opvallende overeenkomsten. Niet alleen in de cast: Porgy Franssen is in de ene serie een alcoholistische zwerver, in Moordvrouw is hij politiepsycholoog. Zowel in Lijn 32 als in de eerste aflevering van Moordvrouw spelen (voor)oordelen rond allochtonen een prominente rol.

In Lijn 32 worden de scholieren Nadir (Aziz Akazim) en Omar (Anouar Ennali) door schoolleiding en politie verdacht van diefstal van laptops, zonder al te veel aanwijzingen. Een stageplaats bij de politie kan Nadir dan ook vergeten. Door zulke ervaringen plaatsen ze een nepbom op het stadhuis.

In Moordvrouw leek ook al snel duidelijk wie de moord op Hanna Zuidema op zijn geweten had: de zwarte Tyronic Pereira. Zijn zus Dolores werd al door de politie streng verhoord. Wendy van Dijk blijkt ook hier weer eens de reddende engel, maar Pereira was al gesneuveld door een politiekogel toen hij onschuldig bleek.

Ondanks (of misschien juist wel dóór) het goede acteerwerk in Lijn 32, doen sommige details afbreuk aan het geheel. Waarom een dubbelrol voor Hans Kesting, de ene keer terroristenbestrijder en de andere keer met een pruik op hartchirurg? Was het budget op? Ook zijn niet alle dialogen niet even sterk, met name de populist Thomas de Zwart (Reinout Bussemaker) in de talkshow van Klaas Kroon kwam nogal geforceerd over.

Maar dat zijn details die in het niet vallen bij het houterige geklungel in Moordvrouw. Het script van de eerste Moordvrouw was weinig meeslepend en onwaarschijnlijk, maar erger zijn de soms ronduit houterig gespeelde dialogen, met name van Van Dijk. Zelfs het bloed van de vele wonden is ongeloofwaardig geschminkt.

Moordvrouw trok 3,2 miljoen kijkers. Logisch: het zat ingeklemd tussen de finale en de uitslag van The Voice of Holland. Het zal volgende week minder zijn. Het debuut van Lijn 32 trok 1,2 miljoen kijkers, maar de serie haalde dit weekend nog 'slechts' 843 duizend kijkers.

Over misverstanden gesproken.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden