MobiMiles betalen ook de parkeermeter

Rekeningrijden is dood, leve de kilometerheffing? Nee, ook díe term moeten we onmiddellijk weer vergeten. De auto mobilist gaat aan de MobiMiles....

door Bart Dirks

Nee, nee nee - of we de eindeloze reeks mogelijkheden van MobiMiles toch vooral niet willen vergelijken met de fantastische toekomst utopieën van Chriet Titulaer. Want alle beloftes van de MobiMiles zijn daadwerkelijk te vervullen. Dat beloven de bedenkers die met internetondernemer en hoogleraar Roel Pieper een alternatief zochten voor de vermaledijde tolpoortjes. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat glunderde dinsdag van oor tot oor toen ze het plan in ontvangst nam.

Als het aan Pieper en Netelenbos ligt, begint in 2003 een proef met 'variabele autokosten'. De automobilist betaalt geen vast tarief aan wegenbelasting, maar een bedrag dat afhankelijk is van hoeveel hij rijdt. Ook kan de nota afhangen van welke wegen worden gebruikt: een ritje over de snelweg is duurder dan een route over secundaire wegen. En ook het tijdstip, ochtendspits of rond middernacht, kan uitmaken. Als de proef slaagt, zou het systeem in 2006 kunnen gelden voor alle verkeer.

Privacy

Om de registratie mogelijk te maken, moeten auto's worden uitgerust met een apparaatje dat bijhoudt waar wordt gereden. De gegevens kunnen bijvoorbeeld worden doorgezonden via een ingebouwde GSM-telefoon. Om de privacy te waarborgen geeft het kastje alleen door op wat voor soort wegen de chauffeur zich bevindt, maar niet of dat in Groningen of Limburg is. Betalen gebeurt via de chipknip, de nieuwe mobiliteits pas of via de GSM-telefoon in het kastje.

'Uit oogpunt van privacy moet het superanoniem zijn', benadrukt Vincent Everts, een van de mede-opstellers van het onderzoek naar MobiMiles. 'Niemand hoeft te weten waar je rijdt. Tenzij je anders beslist.' In dat geval voorziet Everts een keur aan 'positionerings- en communicatiediensten'.

Hij filosofeert graag over extra toepassingen. 'Als ik mijn locatiegegevens zou doorseinen aan de gemeente Rotterdam, kan ik daar betaald parkeren zonder naar de parkeerautomaat te hoeven. De kosten worden afgeschreven van mijn MobiMiles. Verder zou ik mijn kilometerboekje kunnen bijhouden waardoor ik kan aangeven of het ritje zakelijk of privé is. En als de verkeerscentrale in Driebergen ziet waar ik ben, kunnen ze me tijdig waarschuwen dat ik richting een file rijd, tenzij ik een andere route neem.'

Ook kan de secretaresse, als de baas het goed vindt, zien waar deze zich bevindt. 'Desgewenst kan ze die informatie alleen tijdens kantooruren opvragen', vertelt Everts. 'En of mijn vriendin mag weten waar ik ben, daar moet ik nog even over nadenken.' En je vrienden kunnen, als je dat wil, zien of je bij ze in de buurt rijdt - vergelijkbaar met ICQ op internet, waardoor je kunt zien of iemand online is of niet.

Wat Everts betreft mag de nieuw in te bouwen technologie zelfs waarschuwen voor flitspalen. 'Dat scheelt een paar boetes wegens te hard rijden. Maar dat zal de minister waarschijnlijk niet willen.'

Fraude

Toekomstmuziek? Natuurlijk, die apparaatjes moeten nog gemaakt worden. En de exactheid waarmee kan worden vastgesteld waar een auto is, hangt ook af van de Verenigde Staten. Die behouden zich het recht voor de nauwkeurigheid te verlagen van GPS (Global Positioning System) als het voor niet-militair gebruik is. Maar alle gewenste technieken en toepassingen bestaan al.

Een punt van zorg is de fraudebestendigheid, schrijft Roel Pieper in zijn rapport aan minister Netelenbos. 'Moeilijk te detecteren is de fraude die ontstaat door tijdelijk de unit blind en doof te maken voor de signalen van buiten die nodig zijn voor het correct functioneren, zoals bijvoorbeeld het afdekken van de GPS-antenne waardoor er gedurende langere tijd geen coördinaten meer worden gegenereerd.'

Met andere woorden: het systeem weet dan niet waar de auto is. 'Dergelijke fraude is waarschijnlijk zeer moeilijk te achterhalen en alleen door tijdens een steekproef de fraudeur op heterdaad te betrappen.'

De kosten van het systeem vallen volgens de bedenkers mee. Everts rekent voor wat het systeem per auto kost: 'Om de speciale chip te maken die hiervoor nodig is, ben je misschien vijf miljoen dollar ontwikkelingskosten kwijt. Gedeeld door één miljoen auto's is dat vijf dollar. Dan kost productie van de chip zelf 12 dollar. Plus een accuutje, een LCD-schermpje van een dollar en een keyboard van 15 cent. Laat het in totaal 30 tot 50 dollar zijn, dat is onder de 100 euro die wij als maximum hadden gesteld.'

De extraatjes ten spijt, ze kunnen niet verhullen waarvoor het systeem is bedacht: om belasting te heffen. AirMiles zijn gratis, MobiMiles kosten geld. 'Klopt', zegt Everts, 'maar je ziet nu wel waarvoor je betaalt. Als je minder rijdt, is het goedkoper. Nu hangt de hoogte van de wegenbelasting alleen af van hoeveel je auto weegt.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden