'Mobiliteitsbeleid loopt achter de feiten aan'

'Nederland moet koploper worden bij het invoeren van nieuwe betalingssystemen voor het weggebruik', houdt discussievoorzitter Roel Pieper de aanwezigen voor....

'Kijk maar naar de tolpoortjes in de Londense City', zegt de een. 'Of naar de kilometerheffing voor vrachtauto's die volgend jaar op de Duitse wegen wordt geheven', betoogt de ander.

Pieper weet alles van plannen en de uitvoering. De 'mobimiles-technologie' die de ex-Philips-topman destijds bedacht, kwam in een Haagse bureaula terecht, maar wordt nu in Duitsland en Engeland uitgewerkt.

Het had anders kunnen lopen, vertelt Pieter Hofstra, het liberale Kamerlid dat onder Paars het parlementaire verzet tegen het rekeningrijden leidde. Toen Duitsland eenmaal besloot te beginnen met de kilometerheffing voor vrachtwagens, vond Hofstra dat Nederland zich daarbij moest aansluiten. Dat was minder dan links in de Kamer wilde: een kilometerheffing voor alle auto's. Maar aanmerkelijk meer dan Hofstra tot dan toe had bepleit. Hij kreeg vorig jaar voor zijn halve ei alleen de steun van de SP en het CDA. De rest van de Kamer koos voor de lege dop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden