Mobieltje als doopceel

Wat doe je als je een telefoon in handen krijgt met 263 sms'jes, 3 foto's en 2 filmpjes van de vorige eigenaar er nog op?

Theater: Firma MES ****

Theater a/h Spui, Den Haag, 17/9

Volg door Firma MES. In Den Haag t/m 1/10 en op 24 en 25/9 in Theater Bellevue. firmames.nl

Of het nu waar is of niet: het beginpunt voor de voorstelling VOLG van het jonge Haagse theatergroepje Firma MES is even fascinerend als actueel. Regisseur Thomas Schoots beweert een leentelefoon te hebben ontvangen waarop nog 263 sms'jes, 3 foto's en 2 filmpjes van de vorige eigenaar stonden, ene Anouk. Samen met acteurs Roos Eijmers, Lindertje Mans en Daan van Dijsseldonk probeert Schoots te achterhalen wie deze vrouw is en welk leven ze leidt. Halverwege de speurtocht krijgen ze onenigheid over de legitimiteit van hun spionage. Moeten ze Anouk L. niet om toestemming vragen een voorstelling te maken over hun zoektocht? En wat als ze nee zegt?

De Spaans-Nederlandse Laia Fàbregas schreef op basis van dit idee een gelaagd toneelstuk over het spanningsveld tussen privacy, nieuwsgierigheid en moderne communicatiemiddelen. Fàbregas heeft zich laten inspireren door de literaire schrijfstijl van Paul Auster, die fictie en werkelijkheid op een 'toevallige', detectiveachtige wijze samenbrengt. De drie acteurs spelen zichzelf, maar kruipen ook in de huid van kunstenares Sophie, gemodelleerd naar de Franse kunstenares Sophie Calle (die vreemden in haar bed liet slapen en zich liet schaduwen door een detective). Als door een wonderlijk 'geënsceneerd' toeval mengt het leven van Sophie (Mans) zich met dat van winnaar Bart (Van Dijsseldonk) uit de eerste Big Brother-serie en bankemployé Lilian (Eijmers). De vermenging wordt gevaarlijk wanneer de acteurs en deze personages daadwerkelijk Anouks leven infiltreren.

Eijmers, Mans en Van Dijsseldonk spelen direct op het publiek. Af en toe presenteren ze een scène in nepleren fauteuils of citeren ze uit het sms-verkeer van Anouk. Hilarisch en unheimisch is hun commentaar op Anouks liefdesleven en muziekvoorkeur. Ze schakelen soepel tussen zichzelf, hun kanttekeningen en hun personages. Wel mogen ze meer jongleren met tempo en energie: nu krijgt elke scène ongeveer dezelfde toon en timing.

Toch ga je vijf kwartier lang naadloos mee in hun spannende zoektocht in het leven van een doodgewone vrouw. Na afloop betrap je jezelf op de neiging thuis verder te speuren naar informatie over deze Anouk L., wier leven eigenlijk volstrekt inwisselbaar is. Zoals de stortvloed aan realityshows op televisie de grenzen oprekten van onze nieuwsgierigheid en ons gevoel voor privacy, zo maakt Volg duidelijk dat de digitale sporen die we achterlaten minder onschuldig zijn dan we denken.

Gluren in sms'jes

De Spaans-Nederlandse Laia Fàbregasschreef met VOLG een gelaagd toneelstuk over het spanningsveld tussen privacy, nieuwsgierigheid en moderne communicatiemiddelen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden