Mobiele vrijheid en spontaan weekendjes weg: het kan met de elektrische Renault Zoe

Blik ging elektrisch, omdat tenslotte iedereen dat uiteindelijk moet. Een genoegen?

Nu is er de Zoe Z.E. 40, actieradius volgens de NEDC-standaard: 400 kilometer

We namen de nieuwe Renault Zoe een weekje onder onze hoede. Ja, de nieuwe, want dit wagentje is er al een paar jaar, maar trok weinig aandacht. Zou kunnen komen doordat hij er beslist kinderachtig uitzag met z'n ronde achterlichtjes en bolle achterruit. Echt zo'n auto waarvan je moest denken: hé, futuristisch.

Maar nu is er dan de extra-strongversie: een auto die 400 kilometer op een batterijlading zou moeten halen. Vierhonderd! Toen ging het belletje rinkelen bij de Blik-redactie. Want had ik niet in hetzelfde jaar dat de Zoe voor het eerst werd getoond, gezworen nooit meer elektrisch te gaan rijden, voordat er een fatsoenlijke afstand te behalen zou zijn? 300 kilometer, zo had ik me voorgenomen, zou minimaal nodig zijn om me het debacle van de Renault Fluence te doen vergeten. Die volledig elektrische zakensedan van het Franse automerk zou de betaalbare non plus ultra van het snoerloze rijden zijn. Een bereik van 160 kilometer, gekoppeld aan een serieus uiterlijk en alles waar een leaserijder met twee komma drie kinderen over zou willen beschikken.

Enfin, toen het destijds in het najaar een beetje fris was, en ik me bij de laadpaal van de test-Fluence meldde, gaf-ie 86 kilometer aan als bereik. Mijn voorgenomen rit was 80 kilometer, dus ik vertikte het, en in de trein naar kantoor besloot ik voorlopig op benzine te blijven rijden. De Fluence werd van de markt gehaald, ook al omdat beloften over razendsnelle batterijwisselstations niet nagekomen konden worden.

Batterij

Nu is er de Zoe Z.E. 40, actieradius volgens de NEDC-standaard: 400 kilometer. In foldertaal: 'Uw mobiele vrijheid is vrijwel onbeperkt en u kunt spontaan weekendjes weg.'

En dus wilden we, bij het ophalen van de Zoe, juist níét dit horen: 'Jammer, het is ongelukkig weer voor een test. Batterijen presteren niet optimaal met deze temperaturen. De afstand zal wat beperkt zijn.'

In De Bilt was het die nacht min 2 graden, later werd het min 5. Koud, maar niet extreem, voor een winter. Dus van bovenstaande folderbelofte ging de glans wel af, toen er maar 200 kilometer op de teller bleek te staan. Ook na een nacht opladen was er niet meer dan 223 kilometer beschikbaar. Weliswaar ruim genoeg voor het ritje naar kantoor, maar je zult maar andere plannen hebben.

Onopvallend en prettig

Verder vooral zoet trouwens: de Zoe is namelijk even onopvallend als prettig. De instap is relatief hoog, achterin zit je niet ruim, wel rechtop, de achterdeuren zijn wat petiterig, de bagageruimte prima, hij stuurt goed, is overzichtelijk en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

We kregen de Bose-uitvoering mee. Dat leek een goed idee, in een stille auto komt goed geluid tot z'n recht. Misschien moet je daarvoor kenner zijn, maar het is een goede stereo, verder niks om van om te rollen. Wat wel opviel, is het gekmakende geluid tot 30 km/u. Dit blijkt Z.E. Voice te heten, bedoeld om de aandacht van voetgangers te trekken. Nou, bespaar je de moeite. Niemand associeert een geluid uit een Star Wars-film met auto's. Gelukkig kan het uit.

Nog één feelgooddingetje dan: verstopt in de interface van het dashboard zit een grafische weergave van de luchtkwaliteit onderweg. Een grafiekje laat zien dat het onderweg niet best was. Prettig dat je daar als Zoe-bezitter dus niet aan bijdraagt.


Genoemde prijzen zijn inclusief batterij. Je kunt die batterij ook huren. Dat scheelt ruim 6.000 euro in de aanschafprijs. Batterijhuur (Renault/Nissan) is afhankelijkvan kilometrage en looptijd en varieert van 69/79 tot 119/142 euro per maand.

Gereden Renault Zoe Z.E. 40 Bose
Synchroonmotor 92 pk
Rijbereik volgens opgave 400 km
Max. snelheid 135
0-100 km/u 13,2 sec
Prijs gereden model euro 37.380
Vanafprijs Zoe euro 30.080

Gereden Renault Zoe Z.E. 40 Bose
Synchroonmotor 92 pk
Rijbereik volgens opgave 400 km
Max. snelheid 135
0-100 km/u 13,2 sec
Prijs gereden model euro 37.380
Vanafprijs Zoe euro 30.080

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden