Mmmm

HET IS maandagmiddag en een rare wereld als we Victor de C. mogen geloven. Buiten is het prima skeelerweer, maar wij hebben onszelf opgesloten in Snowworld....

Bart Jungmann

Tja, verzucht Hans S. in een van Snowworlds receptieruimtes, zelf zit hij ook liever in zijn favoriete wintersportdorp met zijn geheel eigen Weinstube. Maar het is de nieuwe tijd en die heeft toch ook vele goede kanten. Och, antwoordt Victor de C., je kunt hier een lekker stukje eten.

Snowworld? Weinstube? Stukje eten?

We zijn terecht gekomen in de rare wereld van voedingsmiddelenfabrikant N. die met ons wil vieren dat de topsporters Tonny de J., Pieter van den H., Michael B. en Remco van W. voortaan door het leven wensen te gaan als ambassadeur van het door N. gefabriceerde E.

Victor de C. is van beroep praatjesmaker en misschien is Hans S. dat ook wel. Hij heeft het in elk geval over win-win-situaties, mogelijk gemaakt door de derde-generatiebeweging in de wereld van sportmarketing. Hans S. zal van beroep wel sportmarketeer zijn.

Over die derde-generatiebeweging zegt hij: sporter en sponsor raken steeds meer in balans. Vroeger wikte en beschikte de geldschieter. 'Maar hier zien we een case waarin de sporter niet zomaar nummer zes is in het hele marketingverhaal', aldus Hans S. Ik zou dat een win-win-situatie willen noemen.

Frans M., general manager van N-drinks, staat te popelen om meer over deze situatie te vertellen en doet dat in het hele sportsponsoringverhaal. Dat blijkt gestoeld op een integraal mediabeleid, waarin een belangrijke rol is weggelegd voor internet. De vier topsporters zullen namens E. hun professionele geheimen met surfvaardig publiek delen.

Met de officiële opening van de betreffende site werden de vier topsporters afgelopen maandag tot ambassadeur van E. geslagen. Eerlijk gezegd speelt dat hele ambassadeurverhaal zich af in een wel heel rare wereld.

Vroeger kon een mens ambassadeur worden van zijn land en met een goed karakter ook nog van Unicef. Maar dit is toch gewoon een zakelijke transactie? Vier topsporters verkopen hun naam en beeltenis aan de commercie. Ben je dan ambassadeur? In Snowworld wel.

Terwijl meneer M. een van zijn eigen E.-flesjes soldaat maakt (dat smaakt!), zeggen de topsporters dat ze deze nobele taak op zich hebben genomen omdat ze helemaal achter het product E. staan. Sterker nog, ze hebben nooit iets anders gebruikt dan E..

Remco van W. vertelt hoe hij twee weken lang op E. heeft geleefd tijdens een toernooi in voedselarm India en wanneer zijn vochthuishouding in het honderd loopt, grijpt Remco van W. ook onmiddellijk naar E..

Mmmmm, doet meneer M.

P.S.: binnenkort gaat ons testteam een week topsporten in Frankrijk en zal daarbij een vergelijkend energierepenonderzoek doen om tot de optimale win-win-situatie te komen. Daarna zullen m. en p. genoemd worden.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden