Mkb kan internet beter benutten

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) gebruiken internet niet goed. Hun bedrijf staat bijvoorbeeld op een verouderde website die via Google niet meer is te vinden, vaak zonder dat ze dat zelf weten. Dit blijkt uit de MKB Online Monitor, een halfjaarlijks onderzoek van TNS Nipo in opdracht van DTG (De Telefoongids). Ondernemers zijn nog weinig actief met bedrijfsprofielen op sites zoals detelefoongids.nl, LinkedIn en Facebook. Bijna 40 procent van de ondernemers heeft helemaal geen onlineprofiel. Een kwart van de websites van mkb'ers is ouder dan vijf jaar en 57 procent is niet goed vindbaar via bijvoorbeeld tablets en mobiele telefoons.

'Ondernemers vinden het moeilijk om te kiezen op welke platformen ze willen worden gevonden', zegt Erik Hoekstra, bestuursvoorzitter van DTG. 'Google Places wordt bijvoorbeeld nog maar door 7 procent van de ondernemers actief ingezet, terwijl bijna de helft van de Nederlanders via Google naar bedrijfsinformatie zoekt.'

De MKB Online Monitor heeft zijn onderzoek uitgevoerd onder meer dan duizend ondernemers in de branches bouw, detailhandel, zorg, groothandel, horeca, ict, overige zakelijke dienstverlening en logistiek.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden