Mist economie een trio verzuurde knorrepotten?

De kwestie

Records zijn er op de financiële markten genoeg. Misschien zou de economie ook moeten worden verslagen door een ski-commentator die met overslaande stem de ene na de andere superlatief aaneenrijgt.

Of er zou een economische evenknie moeten komen van Voetbal Inside, met een drietal clowns die een model van het Centraal Planbureau ontrafelen, zoals Derksen de tactiek van Dick Advocaat.

Het gerenommeerde Duitse weekblad Die Zeit luidde vorige week de noodklok over de gebrekkige economische kennis van Duitsers. 'Kennis van economische feiten, concepten en verbanden brengt mensen verder in het leven. Uit onderzoek blijkt dat mensen die iets daarvan weten meer denken aan hun economische zelfstandigheid en eerder rekening houden met mogelijke kosten van zorg en de oude dag', aldus de krant.

Daaraan zou kunnen worden toegevoegd dat mensen die iets van economie weten minder gevoelig zijn voor de vooroordelen van populisten. Ze zien het belang van organisaties als de EU in voor de Nederlandse handel, ze weten dat een Europese munt ook voordelen heeft en beseffen dat groeiende inkomensongelijkheid niet alleen een sociaal probleem is maar ook ten koste gaat van de algehele welvaart.

Maar terwijl 99 van de 100 Duitsers de naam van voetballer Mario Götze kennen, weet nog niet de helft wie Mario Draghi is.

Dat zal in Nederland niet veel anders zijn. 99 van de 100 Nederlanders weten inmiddels wel wie Kjeld Nuis en Esmee Visser zijn. Aangenomen mag worden dat hoogstens één op de twee weet wat Klaas Knot doet en één op de tien ooit gehoord heeft van CPB-directeur Laura van Geest.

Dat tamelijk doelloze kennis over de heldendaden van sporters of het privéleven van celebrity's meer mensen bereikt dan de kale feiten over de economie, hoeft niet aan het vak zelf te liggen. Heel wat gesprekken gaan over de eigen portemonnee en de kans op een baan.

De desinteresse komt deels voort uit het feit dat economen zichzelf moeilijk kunnen relativeren. Ze nemen zichzelf veel te serieus. Ironie komt weinig voor. De economie kent veel betweters, maar geen oude verzuurde knorrepotten als Johan Derksen, die een grote schare volgers boeien met kwinkslagen, het afzeiken van bestuurders en incorrecte kantinepraat. Bij Derksen en Van der Gijp c.s. staat vast dat hun analyses met een korreltje zou moet worden genomen.

Net zoals er geen absolute voetbalwijsheden zijn, zijn er geen absolute economische wijsheden. Economen zouden ter bevordering van een breder publiek moeten accepteren dat er door buitenstaanders een loopje met ze wordt genomen. En dat hoeven helemaal geen briljante economen te zijn. Derksen was ook geen briljant voetballer.

Economie is te belangrijk om zich in de marge te laten drukken, zoals nu gebeurt. Wat Klaas Knot zegt, zou meer mensen moeten bereiken dan wat Kjeld Nuis voelde nadat hij had gewonnen.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.