Misschien is het een idee om de Noord- en Zuid-Koreanen eerst samen naar de Efteling te sturen

Elke donderdag licht Aaf Brandt Corstius twee opmerkelijke celebritynieuwtjes uit de bladen en sites. Deze week: voor het eerst werd Ed Sheeran gezien na zijn twitterscheiding en hield André Rieu een pleidooi voor het walsen in vrede.

Beeld de Volkskrant

Een belangrijk moment in de verslaggeving over de sterren is 'voor het eerst weer gezien worden sinds'. Ze worden eerst weer gezien sinds hun nare scheiding, sinds hun bevalling, sinds een schandaal waarin er over ze heen geplast werd. De origineelste 'voor het eerst weer gezien sinds' in tijden is Ed Sheeran, van wie er deze week foto's verschenen in The Daily Mail waarop hij 'voor het eerst weer gezien worden sinds hij met Twitter stopte vanwege internettrollen'.

Da's een mooie.

Sheeran, dat wisten we niet, al volgen we zijn dronken ondernemingen graag, was gestopt met twitteren. Maar nu werd hij voor het eerst sinds dat heuglijke feit weer gespot in New York terwijl hij lachend samen met zijn vriendin een hotel verliet. Zijn vriendin had, en dat is ongebruikelijk in paparazzoshots, een zonnebloem in een pot bij zich. Dat maakte het plaatje nog vrolijker.

Onze duistere vraag bleef echter: hoe erg werd Sheeran dan getrold? Net zo erg als andere sterren, waarschijnlijk, maar hij kon er gewoon niet meer tegen. Als je 19,1 miljoen volgers hebt, zitten er altijd een paar rotte appels tussen. Misschien wel twee miljoen rotte appels. 'Eén nare opmerking kan je dag verpesten', zei Sheeran. 'Ik maakte mezelf gek door te proberen te begrijpen waarom mensen me zo stom vinden.'

Dus hij zet niets meer op Twitter en kijkt er niet meer op. En dat vinden we begrijpelijk, zelfs ontroerend. Sterren zijn ook maar mensen. Die lachend met zonnebloemen in potjes over straat willen lopen.

Ed Sheeran: 'Ik maakte mezelf gek door te proberen te begrijpen waarom mensen me zo stom vinden.' Beeld ANP

Efteling

De naam André Rieu zouden u en ik normaal in verband brengen met steekwoorden als wals, pruik, Wenen, Strauss en sissi-jurk. De woorden Noord-Korea en kinderarbeid associëren we over het algemeen minder met het werk van Rieu. En toch was hij met deze onderwerpen de afgelopen week in het nieuws.

Het speelde twee jaar geleden, maar kwam nu aan het licht. Rieu trad in 2015 op met Gheorghe Zamfir, een Roemeense panfluitvirtuoos. Tot zover niets raars, althans niet als je je het geheel eigen universum van Rieu voorstelt; daarin stikt het ongetwijfeld van de Roemeense panfluitvirtuozen. Maar Zamfir nam een groep minderjarige panfluitspelers mee en daarom kreeg Rieu een boete voor kinderarbeid. Hij noemt dit zelf 'heel flauw' en 'absurd'. 'Die kinderen hebben de tijd van hun leven gehad. Ik heb ze zelfs naar de Efteling gestuurd', meldde hij bij Shownieuws.

Een man, dus, die alleen maar goed wil doen voor de wereld. Tweede bewijs: gisteren kwam ook nog aan het licht dat André Rieu plannen had gemaakt om concerten te geven in Noord-Korea.

Hij stelde bij de autoriteiten als voorwaarde 'dat Noord- en Zuid-Koreanen tijdens het concert samen zouden kunnen walsen in vrede'. Door die voorwaarde 'waren de besprekingen snel afgelopen, helaas', zei hij in De Limburger.

We vinden dit alles van een zekere megalomanie getuigen. Een leuke megalonamie, dat wel. Misschien is het een idee de Noord- en Zuid-Koreanen eerst eens samen naar de Efteling te sturen. Dat walsen in vrede volgt dan vast alras.

André Rieu: 'Ik had gehoopt dat Noord- en Zuid-Koreanen tijdens het concert samen zouden kunnen walsen in vrede'. Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden