Misbruikt door aanbeden leermeester

Sommige bezoekers van het Boeddhayana Centrum Nederland vermoedden iets. Het viel hen op hoe er keer op keer vrouwen met rode konen uit een bepaald kamertje kwamen....

Van onze verslaggeefster Greta Riemersma

Maar Dhammawiranatha bleek er niet boven te staan. Op een persconferentie in Emmeloord, donderdag, werd hij door het hoofd van de lekenraad van het Boeddhayana Centrum en de Stichting Studie- en Hulpgroep Sekten beschuldigd van seksueel misbruik. Hardnekkig werd de grote meester hier aangeduid met de naam die hij tot zijn bekering tot het boeddhisme droeg: Pierre Krul.

Onder de noemer Boeddhayana Centrum Nederland richtte Krul in 1986 een boeddhistisch klooster op in Den Haag, en in 1991 een klooster in het Drentse Bronneger, dat vier jaar later verhuisde naar Makkinga in Friesland. In 1999 volgde een conferentieoord in het Friese Oosterwolde. Al die plekken hebben een paar vaste bewoners, en enkele honderden donateurs en sympathisanten die af en toe langskomen.

Krul, toen nog Dhammawiranatha, had de leiding. 'Hij stond hoog in aanzien', zei Y. Zeijlmans, hoofd van de lekenraad, gisteren. 'Twijfelen aan de leermeester was het ergste wat je kon doen.' Voorzitter W. Edelbroek van de Stichting Studie- en Hulpgroep Sekten: 'Hij had een subtiele manier van omgaan die onderdrukkend was. Dit heeft geresulteerd in aanbidding door zijn volgelingen.'

Zo kon het dat in elk geval zeven vrouwen, maar volgens Zeijlmans en Edelbroek kunnen het er ook tientallen zijn, het bed deelden met de meester.

Drie van hen deden onlangs aangifte bij de politie in Heerenveen, die tot dusver geen strafbare handelingen heeft geconstateerd. Maar dat zegt volgens Edelbroek niks: 'Hij heeft zijn autoriteit en gezag misbruikt.'

'Ik was er misselijk van toen ik het hoorde', zegt een vrouw die Krul heeft meegemaakt. De persconferentie, met weinig pers en veel boeddhisten, krijgt langzamerhand een therapeutisch karakter. Want hoe kon het dat velen in deze man hun leermeester zagen? 'Je voelde je heel erg gesteund. Maar daarna eiste hij iets van je terug', zegt iemand.

Edelbroek: 'En er zijn ook mannen die zich geestelijk verneukt voelen. Nietwaar Guus?' Guus Went kan het weten. Tussen 1990 en april vorig jaar verkeerde hij bijna onafgebroken in de nabijheid van Krul, eerst als monnik, later als leek.

Went: 'Mijn wereldbeeld was erg beperkt geraakt. Ik was gaan geloven dat ik niks kon.' Nadat hij het laatste jaar bij het Boeddhayana Centrum losser was komen te staan van Krul, kon hij met hem breken. In de buitenwereld ving hij het verhaal op van de sekuele misstanden in het centrum. Zo bracht hij de bal aan het rollen.

Eind vorig jaar gaf Krul toe dat hij seksueel verkeer met een aantal vrouwen had onderhouden. Hij legde zijn monnikspij en zijn bestuursfuncties neer. Maar Krul, die zichzelf nog steeds Dhammawiranatha noemt, spreekt de verhalen over machtsmisbruik desgevraagd 'absoluut' tegen. 'En dat met die vrouwen, was een wederzijds iets.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden