Miriam Kruishoop maakt nieuwe film 'Unter den Palmen' 'Meestal gaat het om macht over de ander'

Regisseur Miriam Kruishoop beweegt zich over de set als een generaal. Een 26-jarige generaal welteverstaan, die hiërarchie niet al te serieus neemt....

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

Willem Nijholt maakt vanavond zijn opwachting. Hij speelt de enige Nederlandstalige tekst in Kruishoops nieuwste film Unter den Palmen. Zijn tegenspeler is de van oorsprong Oostenrijkse acteur Helmut Berger (The Damned, Ludwig, The Romantic Englishwoman), die in de productie de hoofdrol speelt. Kruishoop is benieuwd hoe de steracteur zich houdt - Berger spreekt vloeiend Italiaans, Duits en Engels, maar het Nederlands is hem vreemd.

Voor Miriam Kruishoop is Europa al lang verenigd. Haar speelfilmdebuut Vive Elle, over een obsessieve jonge vrouw in een identiteitscrisis, was Franstalig. In Unter den Palmen, een coproductie van Argus Film Productie en X Filme Creative Pool uit Berlijn, is Engels de voertaal. De cast is internationaal. Behalve Helmut Berger (Kruishoop: 'Ik schreef het script met Helmut in mijn gedachten, als hij de rol niet had genomen, was de film nooit gemaakt') duiken in haar tweede speelfilm de Duitser Udo Kier op en de Nederlanders Thom Hoffman, Ian Kerkhof en Willem Nijholt. De Italiaan Lorenzo Ripoli speelt een bijrol.

Unter den Palmen gaat over een Duits stel in Rotterdam. De 55-jarige man en de dertigjarige vrouw voorzien in hun onderhoud door mensen te beroven. Dat gaat goed totdat de man zijn oog laat vallen op een jonge inspecteur. Vanaf dat moment ontstaat er een manipulatief spel. Daarbij worden seksueel geweld en racisme niet geschuwd.

Kruishoop: 'Ik vind de manier waarop mensen elkaar beïnvloeden interessant. Weinig mensen zijn uit op iets positiefs, meestal gaat het om macht over de ander. Een goed mens bestaat niet. Iedereen zal zich in een bepaalde situatie misdragen.'

In De Blauwe Vis, het eet- en danslokaal onder het Weena in Rotterdam, heerst tevredenheid. Een scène tussen Hoffman en de Duitse actrice Sheri Hagen staat er vlot op. 'Fuck! Dat ziet er goed uit', stelt Kruishoop vast. Ze begroet een vriend, neemt met camerman Rogier Stoffers nog enkele détails door en geeft een interview aan TV Rijnmond.

Als Berger op de set verschijnt, is iedereen zich daarvan bewust. De acteur die in de jaren zeventig als 'mooiste man van het witte doek' door het leven ging, verstaat de kunst zijn omgeving zwijgend tot daden te dwingen. 'Waar is de grimeuse?', vraagt de producent aan een assistent. Van wachten houdt Berger namelijk niet.

'Hij is zeer gefocust op zijn rol', vertelt Kruishoop. 'Wenst niet te worden afgeleid, is altijd geconcentreerd.' Ze pakt Bergers script erbij. Op elke pagina is wel een ezelsoor gevouwen. Vrijwel alle dialogen zijn doorgehaald, of er staan pijlen bij. 'Helmut is niet het type dat even zijn tekst opzegt en weer vertrekt.'

Unter den Palmen komt in het voorjaar van 1999 uit. Dat is een keuze van de producent, legt Kruishoop uit. 'Voor mij persoonlijk geldt: hoe eerder de film te zien is, hoe beter. Na de montage ben ik er klaar mee. Wil ik alleen aan mijn volgende film denken. Dat is typisch een houding van een filmmaker. Maar film is óók een product. Het is ongetwijfeld verstandig te wachten totdat er een plek op een internationaal podium vrijkomt.' RO

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden