Ministerie van Veiligheid?

Premier Balkenende wil met een nieuw 'superministerie' de strijd aanbinden met terreur en misdaad. Stap voorwaarts?..

Peter van Heemst, Tweede-Kamerlid PvdA: 'Zo'n gigantische reorganisatie levert drie tot vijf maanden navelstaren op, daarmee wordt de veiligheid niet bevorderd. Het enige voordeel van een ministerie van Veiligheid is dat één politieke baas misschien beter leiding kan geven dan twee bazen. Maar ook op één ministerie kunnen divisies oorlogvoeren. En ook op een superdepartement kunnen ambtenaren langs elkaar heen werken.'

Bert van Delden, voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak: 'De raad heeft hier geen spectaculaire opvatting over. Maar rechtspraak en veiligheid mag je niet in één adem noemen, het is belangrijk om die twee zaken te blijven onderscheiden. Rechtspraak omvat niet alleen veiligheid, maar ook bijvoorbeeld familiezaken. Trouwens, veiligheid bereik je ook door kinderen goed onderwijs te geven, dat wil toch niet zeggen dat je het ministerie van Onderwijs bombardeert tot departement van Veiligheid.'

Van Heemst: 'Binnenlandse Zaken en Justitie zijn inderdaad twee andere werelden, die moet je apart houden. We slaan al snel aan het reorganiseren, dat staat stoer. Maar ik hanteer liever het Rotterdamse adagium: als je doet wat je moet doen, kom je al een stuk verder dan velen denken.'

Gerard Spong, advocaat: 'Een slecht idee. Twee ministeries die politie en justitie besturen is genoeg, alsjeblieft geen derde erbij. Dat leidt tot een hopeloos verwarrende bureaucratie en een vals veiligheidsgevoel bij de burger. Bovendien, we hebben vanaf 1 januari een aparte secretaris-generaal op het ministerie van Justitie die zich bezighoudt met terrorisme. Die moet toch ook wat te doen hebben.'

Cyril Fijnaut, hoogleraar strafrecht: 'Deze vraag duikt met enige regelmaat op. Ik vind het moeilijk daar ja of nee op te antwoorden. In Engeland bewijzen ze dat het kan, maar daar hanteren ze dan ook een ander rechtsstelsel. In Nederland lijkt het me een enorme operatie. Ik ben wel voorstander van een strakkere coördinatie tussen de twee departementen. Bijvoorbeeld door oprichting van een gemeenschappelijk secretariaat-generaal. Eenheid van beleid is belangrijker dan alles onder één dak te stoppen.'

Henk van de Bunt, hoogleraar criminologie: 'Ik juich dit idee toe, mits er op lokaal niveau een sterk tegenwicht komt voor een te grote concentratie van macht op landelijk niveau. De rol van de burgemeester, de korpsbeheerder, zou geprononceerder moeten worden. Een gevaar dat dreigt, is dat het strafrecht in Nederland steeds meer in politiek vaarwater terechtkomt, zeker als de burgemeester straks verkiesbaar wordt. Als die zich louter bezighoudt met aansprekende strafzaken is dat geen goede zaak.'

Erik Nordholt, oud-korpschef van politie Amsterdam: 'Het veiligheidsvraagstuk in Nederland is terug te voeren op een ernstige leiderschapscrisis op dat gebied. Met het samenvoegen van twee ministeries verandert slechts de structuur, daarmee los je het probleem niet op. Als we echt een slagvaardig home office willen, dan moet een totale herbezinning plaatsvinden. Een sterke minister, een reorganisatie van de politie. Maar een dergelijke herverdeling van de macht leidt tot verzet. We moeten vrezen voor een compromis, en dus een halve oplossing.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden