Ministerie maakt stukken MH17 openbaar

Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft vandaag stukken openbaar gemaakt over de afwikkeling van de ramp met vlucht MH17 vorig jaar zomer in Oekraïne, nadat de Volkskrant een verzoek had ingediend met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB). Ook RTL Nieuws en de NOS verkregen deze documenten middels een WOB-verzoek.

De plek waar vlucht MH17 vorig jaar neerstortte. Beeld anp

Het gaat om stukken die zijn gemaakt door twee verschillende crisisteams die bij de afwikkeling van de ramp waren betrokken: de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing en de Interdepartementale Commissie Crisisbeheersing.

Vlucht MH17 werd op 17 juli vorig jaar op weg naar Kuala Lumpur hoogstwaarschijnlijk uit de lucht geschoten boven het oosten van Oekraïne. Alle 298 inzittenden kwamen bij de ramp om het leven. Onder hen waren 193 Nederlanders.

Hiernaast zijn de documenten in te zien.

Wantrouwen

Het kabinet vecht sinds de ramp tegen groeiend wantrouwen over de nasleep van het neerstorten van de vlucht.

Vorige week debatteerde de Tweede Kamer over de vliegramp waarbij 196 Nederlandse passagiers omkwamen. De vraag is: is alle verontwaardiging terecht? Maakte het kabinet werkelijk grove fouten?

De grootste ergernis van de oppositie is dat het kabinet er lang over doet vragen te beantwoorden, en dan ook nog kans ziet de antwoorden op een onmogelijk tijdstip naar de Kamer te sturen - rond middernacht, en juist op het moment dat iedereen geschokt was door de aanslag op Charlie Hebdo. 'Zo snel mogelijk', verklaarde minister-president Rutte.

Maar het wantrouwen van de fanatiekste vragenstellers Omtzigt en Sjoerdsma werd erdoor gevoed. Het detectivebureau Omtzigt & Sjoerdsma wil weten: wist het kabinet dat het onveilig was boven het oosten van Oekraïne en had er een waarschuwing naar de luchtvaartmaatschappijen moeten gaan?

Door hun geduw en getrek laat het kabinet steeds iets meer van het antwoord los. We weten nu dat een diplomaat op 14 juli, drie dagen voor de bewuste 17de juli, in Kiev werd ingelicht over de aanwezigheid van 'anti aircraft wapens' bij de separatisten. Ter illustratie, leek het wel, werd net op die dag een Oekraïens militair transportvliegtuig uit de lucht geschoten. Vóór de MH17 stortten al elf vliegtuigen en acht helikopters neer.

Toch leidde dat er niet toe dat het kabinet alarm sloeg bij de KLM - partner in vlucht MH17. De Oekraïense diplomaat bracht verslag uit in Den Haag. Dat verslag werd doorgestuurd aan zes ministeries, maar niet naar Infrastructuur en Milieu, het departement dat gaat over de luchtveiligheid. Volgens het kabinet is elk land zelf verantwoordelijk voor de informatie over de veiligheid van zijn luchtruim en moeten luchtvaartmaatschappijen zich daarover zelf informeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.