Update

Minister wil Blankenburgtunnel wel compleet ondergronds

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil de toekomstige Blankenburgtunnel aan de westkant van Rotterdam wel compleet onder de grond aanleggen. Ze komt daarmee tegemoet aan de eisen van het CDA in de Tweede Kamer. Een meerderheid van de Kamer is daardoor voor de aanleg van deze tunnel.

Natuur-, bewoners- en milieuorganisaties protesteren tegen de aanleg van de Blankenburgtunnel. Beeld anp

De VVD steunt de aanleg van de tunnel. De PVV gaat ook mee met de minister, maar wil dan wel dat er geen tol betaald hoeft te worden. De kosten voor de aanpassingen aan de tunnel zijn 80 miljoen euro.

25 miljoen euro had Schultz al uitgetrokken voor de verdieping van de weg, waardoor ze nog 55 miljoen euro tekort komt. Die hoopt ze te halen uit een meevaller: de aanleg van de tunnel gaat naar schatting 1 miljard kosten in plaats van 1,2 miljard.

600 meter
Het CDA ziet de aanleg van de tunnel niet zitten, zolang de plannen niet worden aangepast. De christendemocraten willen dat de tunnel 600 meter langer wordt, zodat deze 'op een fatsoenlijke manier wordt ingepast in de omgeving'.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) heeft de steun van het CDA nodig om de Blankenburgtunnel aan te kunnen leggen. Zij geeft de voorkeur aan dit traject, dat tussen Vlaardingen en Maassluis komt te liggen, boven de aanleg van de Oranjetunnel, die iets westelijker moet worden aangelegd.

Ook het CDA vindt de Blankenburgtunnel de verstandigste keuze, maar wil dat er wel wat wordt gedaan aan de nadelige gevolgen die de aanleg heeft voor de natuur, de leefomgeving en de recreatie in het gebied. Om de tunnel aan te passen is volgens het CDA 80 miljoen euro extra nodig. 'We willen niet dat de mensen die in het gebied wonen zo'n groot deel van de rekening betalen', aldus CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.

De aanleg van de Blankenburgtunnel gaat volgens de minister circa 1 miljard euro kosten. Voor de Oranjetunnel zou 1,4 miljard euro neergeteld moeten worden. Automobilisten moeten tol gaan betalen voor het gebruik van de tunnel waarvoor wordt gekozen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.