Minister wil bescherming auto's tegen kortsluiting

De autoindustrie zou meer werk moeten maken van bescherming van auto's tegen kortsluiting door water. Er zou ook standaard in alle auto's een veiligheidshamer aangebracht moeten worden....

ANP

Verkeersminister Camiel Eurlings reageerde donderdag met zo'n oproep op een onderzoek van het Nederlands Politie Instituut. Aanleiding was een ongeluk in Friesland in mei 2006 waarbij een auto te water raakte. De vier inzittenden verdronken. De centrale deurvergrendeling raakte waarschijnlijk geblokkeerd door kortsluiting na het binnendringen van water.

Volgens de autobranche komen in het waterrijke Nederland jaarlijks tussen de 700 à 800 auto's in het water terecht. Dat kost ongeveer vijftig levens. Dat aantal is al jaren constant, ondanks de aanhoudende daling van het totale aantal verkeersslachtoffers.

Met een betere bescherming - de onderzoekers van het instituut denken aan een waterdicht kastje rond de regelunit van de deurvergrendeling - wordt de auto beter ‘waterproof’. ‘Inzittenden hebben dan extra minuten om zich te bevrijden. Dat kunnen cruciale minuten zijn’, aldus een woordvoerster van Verkeer en Waterstaat.

Daarnaast zouden wat Eurlings betreft alle automerken voorzien moeten worden van een veiligheidshamer. Daarmee kunnen niet alleen de ruiten van binnenuit ingeslagen worden, maar ook de riemen doorgesneden. Momenteel leveren enkele autofabrikanten zo'n hulpmiddel bij aankoop.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden