Minister opent landelijk onderwijsdebat 'Kennis voor morgen' Ritzen wil over toekomst debatteren

Vandaag opent minister Ritzen van Onderwijs het onderwijsdebat 'Kennis voor morgen'. Nederland mag het komende jaar meepraten over de toekomst van kennis en onderwijs....

ESTHER BAKKER

Van onze verslaggeefster

Esther Bakker

DEN HAAG

Een belangrijke spelregel van het debat is dat er niet gesproken mag worden over het huidige kabinetsbeleid en dus ook niet over geld. De vraag die Ritzen stelt is wat iemand moet weten en kunnen om niet kopje onder te gaan in de samenleving van het jaar 2010.

De uitkomst van het debat is eigenlijk een erfenis voor de opvolger van Ritzen. De minister gaat nadenken over de toekomst van het onderwijs. Hij wil weten wat ouders, bestuurders en werkgevers hopen en verwachten. 'In Nederland wordt veel over onderwijs gepraat, maar niet door de buitenwereld', zegt Ritzen. 'Ik weet nauwelijks wat ouders ervan denken, het bedrijfsleven of de instellingen buiten het onderwijs.'

Het organiseren van onderwijsdebatten is iets wat Ritzen graag doet, getuige de reeks debatten die hij eerder organiseerde. Een landelijke discussie is democratisch, heeft iets constructiefs en kost weinig geld. Tegen een achtergrond van bezuinigingen is het dè kans voor Ritzen om positief in het nieuws te komen. De laatste jaren trokken ambtenaren en bewindslieden van Onderwijs veelvuldig het land door om te weten te komen wat 'het onderwijsveld' vond van bepaalde onderwerpen. Zo zijn er gespreksronden georganiseerd over de lerarenopleidingen, het basisonderwijs, de studiefinanciering, de mavo-vbo-scholen en de financiering van gehandicapte kinderen op de basisschool.

Circus Nuis, de discussieronde van staatssecretaris Nuis om meningen te peilen over de toekomst van het hoger onderwijs, was het voorlopig hoogtepunt. Een jaar lang trok de staatssecretaris het land door met de vraag of er kortere en langere studies in het hoger onderwijs moesten komen.

Minister of staatssecretaris maakten niet altijd zichtbaar gebruik van de debatsuitkomsten. In het gunstigste geval belandde de uitkomst in een discussienota voor de Tweede Kamer.

Toen minister Ritzen vorig jaar aankondigde dat hij een nationaal kennisdebat zou organiseren, reageerden de mensen uit het onderwijs in eerste instantie lauw. Maar Ritzen is erg optimistisch over zijn debat. Hij heeft de afgelopen maanden al een enquête gehouden onder Nederlanders van alle leeftijden en achtergronden. Daaruit is, volgens hem, een grote betrokkenheid bij het onderwijs gebleken.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden