Minister moet meer onderzoek doen naar Ringweg om Groningen

Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur en Milieu moet haar huiswerk voor een nieuwe Zuidelijke Ringweg om Groningen deels overdoen. Dat bepaalde de Raad van State woensdag.

Minister Melanie Schultz van Haegen tijdens een werkbezoek aan Colombia. Beeld epa

De minister moet vooral meer onderzoek verrichten naar de gevolgen van de nieuwe weg voor de verkeersveiligheid. Verder moet bekeken worden of een fietstunnel bij openluchtbad De Papiermolen, die in de plannen plaats zou maken voor een voetgangersbrug, toch niet vervangen kan worden door een nieuwe tunnel. Omdat de tunnel bovendien een belangrijke vliegroute voor vleermuizen is, moet ook nagegaan worden of de nachtdieren wel elders terecht kunnen. Het betreft een zogeheten tussenuitspraak. De minister heeft 24 weken de tijd om de plannen aan te passen en aan te vullen.

Het is nog onduidelijk of de aanleg van de weg vertraging oploopt door de interventie van de hoogste bestuursrechter. 'We bestuderen de uitspraak', aldus een woordvoerster van het ministerie. De ombouw zou eind 2016 of begin 2017 van start gaan, al is met het verleggen van kabels en leidingen al begonnen. In 2020 moeten de eerste auto's over het traject rijden.

'We zijn verheugd dat de Raad van State belangrijke tekortkomingen in het tracébesluit onderkent', zegt voorzitter Pieter Sauer van Groningen Verdient Beter. Al vindt het samenwerkingsverband van wijkverenigingen het teleurstellend dat het beroep op andere fronten is afgewezen, bijvoorbeeld als het gaat om vermeende aantasting van de luchtkwaliteit.

Verkeersoverlast

Het zuidelijke deel van de Groningse ringweg is een belangrijke verkeersader van, naar en langs de stad. Volgens de gemeente, de provincie en het Rijk moet het traject ingrijpend op de schop om Groningen bereikbaar te houden. Ook zou de nieuwe weg veiliger zijn en beter in de omgeving passen.

Het plan, waarin onder meer het Vrijheidsplein en het Julianaplein ongelijkvloers worden, dateert van 2009. Vorig jaar stelde de minister het tracé vast. Daartegen tekenden vijftien partijen beroep aan. Tegenstanders vinden dat de nieuwe weg geen toegevoegde waarde heeft en dat alternatieve tracés niet serieus zijn bekeken. Ook vrezen zij extra verkeersoverlast in woonwijken vanwege het verdwijnen van op- en afritten.

De aanpak van de rondweg kost zo'n 700 miljoen euro. Een groot deel is afkomstig uit compensatiegelden voor het afblazen van een snelle treinverbinding met de Randstad, de Zuiderzeelijn, in 2006. De overige 200 miljoen betaalt het Rijk ook.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden