Minister kijkt niet verder dan zijn neus lang is

De minister van Verkeer en Waterstaat denkt erg democratisch te zijn als hij het invoeren van de kilometerheffing voorlegt aan een selecte groep burgers....

Deze minister loopt feilloos achter de autolobby aan die al jaren weet dat de automobiliteit wordt bevorderd door een zo laag mogelijke prijs voor het directe gebruik en zo veel mogelijk wegcapaciteit.

Toen rond 1990 de verdubbeling van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht aan de orde kwam, moest zonodig een studie worden verricht naar de Corridor Amsterdam-Utrecht, waarin ook het Amsterdam-Rijnkanaal en de A2 moesten worden meegenomen. De uitslag was snel bekend. Het kanaal was breed genoeg, maar de A2 moest ook worden verdubbeld.

De A27 staat al jaren in de file-toptien, maar een spoorlijn Utrecht-Breda met directe verbinding naar Antwerpen is niet kostendekkend.

Van Amsterdam naar Groningen lopen drie autosnelwegen en maar één spoorlijn die ook nog eens de grootste omweg maakt. De afstand Amsterdam-Heerenveen is per auto circa 50 kilometer korter dan per trein. Toch was de Zuiderzeelijn niet rendabel.

Dat de autolobby zo fel ageert tegen de kilometerheffing, maakt duidelijk dat kilometerheffing de automobiliteit wel degelijk beïnvloedt. Regeren is vooruitzien, maar deze minister kijkt niet verder dan zijn neus lang is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden