NieuwsAkkoord

Minister Hoekstra legt bom onder KLM-reddingsplan: personeel moet tot 2025 loon inleveren

Minister Hoekstra van Financiën heeft het KLM-herstructureringsplan afgewezen. De bewindsman wil volgens ingewijden dat de afspraken over loonmatiging en arbeidsvoorwaarden duren zolang de overheidssteun loopt, tot 2025, niet voor de duur van de cao’s, die in 2022 aflopen.

De KLM-vloot op Schiphol is nog altijd hemelsblauw, maar donkere wolken pakken zich boven het bedrijf samen.

De KLM-directie voert de komende uren crisisberaad met de acht bonden voor grondpersoneel, cabinepersoneel en piloten. De kans is klein dat zij alsnog instemmen met een langere duur van de bezuinigingsmaatregelen om de overheidssteun van 3,4 miljard binnen te halen.

De looptijd was eind vorige maand, daags voor het herstructureringsplan in Den Haag moest liggen, al een bron van onderling geruzie. De cao voor grond- en cabinepersoneel duurt tot eind 2022, die van de piloten tot 1 maart van dat jaar. Dat opgeteld bij extraatjes die piloten wisten los te peuteren in ruil voor het inleveren van 20 procent loon door de ‘grootverdieners’ onder hen (drie keer modaal) zette de verhoudingen op scherp.

Gelijke behandeling

Bestuurder Jan van den Brink van FNV Luchtvaart herhaalde deze week in Het Financieele Dagblad het dreigement dat de bond zijn handtekening niet zal zetten onder het akkoord met de KLM-directie als niet alle werknemers gelijk worden behandeld. ‘Die akkoorden hebben én niet dezelfde looptijd én de hoogstbetaalden krijgen cadeautjes die de rest van de medewerkers niet krijgen.’ Van den Brink zei te willen afwachten wat de minister en de Tweede Kamer daarover te zeggen hebben.

Bij KLM leeft onbegrip dat de minister zolang heeft gewacht met zijn eis voor een langere duur van de afspraken die moet leiden tot een vermindering van 15 procent van ‘de beheersbare’ kosten. Hoekstra weet al sinds 1 oktober, toen topman Pieter Elbers het herstructueringsplan indiende, hoe de hazen lopen.

Ondertussen vliegt het geld met bakken het bedrijf uit, bleek vrijdagochtend bij de bekendmaking van de jongste kwartaalcijfers van moederbedrijf Air France-KLM. KLM verliest 6 miljoen euro per dag.

Opniew megaverlies Air France-KLM 

Air France-KLM heeft het derde kwartaal van dit jaar afgesloten met een verlies van 1,7 miljard euro. De luchtvaartmaatschappij kampte net als branchegenoten met de gevolgen van de coronacrisis. Een opleving van de reislust in de zomer na een versoepeling van de lockdowns in Europa werd vanaf september teniet gedaan door nieuwe reisbeperkingen.

Meer over KLM:

Sinds begin deze maand ligt er een herstructureringsplan voor KLM op het bureau van minister Wopke Hoekstra (Financiën). Met een akkoord ‘op hoofdlijnen’ van de bonden. Die van de piloten stribbelde het hardst tegen. Voorzitter Willem Schmid: ‘Onze lonen hebben deze crisis niet veroorzaakt. Zelfs als we gratis zouden vliegen zou KLM nog verlies lijden.’

De miljarden staatssteun aan KLM komt als een boemerang terug bij de piloten van de vliegtuigmaatschappij: moeten zij geen loon inleveren om hun bedrijf te redden?, klinkt het in kranten en op sociale media. Hun goudhaantjes-imago speelt daarbij een rol. De ‘blauwe’ held in de cockpit is plots een paria. Terecht?

Goedkope tickets en businessclass upgrades: extraatjes voor KLM-piloten zetten kwaad bloed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden