Stint

Minister haalt Stint van de weg na dodelijk ongeval in Oss

De 3.500 elektrische bolderkarren, oftewel Stints, mogen vanaf dinsdag niet meer de weg op. Dat heeft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat maandag besloten. 

Een elektrische bolderkar van Stint. Beeld Arie Kievit / de Volkskrant

Ze doet dat mede op advies van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Die doet onderzoek naar de Stint, sinds het ongeval met zo'n bolderkar in Oss, waarbij anderhalve week geleden vier kinderen omkwamen en twee zwaargewonden vielen. De eerste resultaten van het onderzoek wijzen volgens de inspectie op 'potentiële veiligheidsrisico's', laat het ministerie weten.

Wilt u dit artikel liever beluisteren? Hieronder staat de door Blendle voorgelezen versie.

Edwin Renzen, eigenaar van Stint Urban Mobility dat de elektrische bolderwagens sinds 2012 produceert, reageert gelaten op het nieuws. ‘Bizar dit. Voor ons als bedrijf is het afgelopen. Er zitten kinderen in het voertuig, de veiligheid staat voorop. Voor ons is de Stint nog steeds veilig. Dat vond de minister ook, maar tien dagen later ziet ze dat ineens heel anders. Ze hebben van de Stint een speelbal gemaakt.’

Het onderzoek, waaraan ook politie en het Nederlands Forensisch Instituut meewerken, is nog niet afgerond. ‘De eerste voorlopige resultaten uit het onderzoek geven evenwel aanleiding tot twijfels over de technische constructie van de Stint’, aldus het ministerie. ‘Dit zou ertoe kunnen leiden dat de Stint stilvalt of juist niet meer remt. Daarnaast zijn er op eigen initiatief technische wijzigingen doorgevoerd aan het ontwerp van de Stints zonder deze opnieuw ter goedkeuring bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor te leggen.’

Risico

‘De genoemde bevindingen kunnen een risico vormen voor de bestuurder, de kinderen en andere weggebruikers’, aldus het ministerie. ‘Deze nieuwe informatie is reden voor de minister om uit voorzorg te besluiten om de Stints voorlopig niet meer toe te laten op de openbare weg.’

Marieke Coumans, de advocaat van het bedrijf achter de Stint, snapt niet waarom de minister tot dit besluit is overgegaan. ‘Het onderzoek is nog niet afgerond, er is maar heel beperkt onderzoek gedaan. En ook al is dit maar een tijdelijke conclusie, het is er wel een met verstrekkende gevolgen.’

Kinderdagverblijven zijn door het besluit van Van Nieuwenhuizen voor een moeilijke opgave gesteld: binnen een half etmaal vervangend vervoer zoeken voor de Stints die de weg op zouden gaan. De meeste Stints zijn in gebruik bij de buitenschoolse opvang om kinderen van en naar school te brengen, of uitjes naar bijvoorbeeld de kinderboerderij te ondernemen.

Improviseren

'De minister heeft de kinderopvangbranche met een ernstig probleem opgezadeld', zegt Gjalt Jellesma, voorzitter van de belangenvereniging van ouders in de kinderopvang (Boink). 'De kinderopvang  moet nu improviseren, maar hoe moet je dat doen in zo'n korte tijd? En de economie is booming, dus taxibusjes liggen ook niet voor het oprapen.'

Jellesma begrijpt niet waarom Van Nieuwenhuizen haar besluit maandagmiddag om vijf uur pas heeft bekendgemaakt, op een moment dat veel opvangorganisaties hun deuren al bijna sluiten.  'Ik ga uit van een acuut gevaar, anders had ze dit besluit beter meteen na het ongeluk in Oss kunnen nemen. Of vrijdag. Nu moeten ze bij de kinderopvangbedrijven horen dat ze anderhalve week lang kinderen op een onveilige manier hebben vervoerd.'

Minister Schultz van Haegen liet de Stint in 2012 toe op de weg, ondanks kanttekeningen van de RDW en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. De elektrische bolderkar werd aangemerkt als bijzondere bromfiets, daarom hadden bestuurders geen rijbewijs of helm nodig om erop te kunnen rijden. Op dat besluit komt Van Nieuwenhuizen nu terug.

‘Dringend advies’

Zaterdag werd Stint-eigenaar Renzen met spoed gevraagd om met de ILT rond de tafel te zitten. Daar kreeg hij het ‘dringende advies’ gebruikers van de Stint te laten weten dat ze er niet meer mee verder mogen rijden. ‘Ik heb dat geweigerd. De hypothese van de inspectie over de incidenten van afgelopen week is niet onderbouwd, ook niet met referentievoertuigen of eerdere incidenten in het land. Ik heb toestemming gevraagd om de betreffende Stints te mogen onderzoeken, dat mag niet. Zo kunnen wij zelf niet verifiëren wat er echt gebeurd is. Dus heb ik gezegd: vertel dan maar zelf dat de Stints niet meer verder mogen rijden.’

Volgens Renzen is Van Nieuwenhuizen tot haar besluit gekomen na enkele recente incidenten met de Stint. In Amsterdam moest een medewerker van een kinderdagverblijf vrijdag het contactslot omdraaien toen de Stint plotseling begon te accelereren. De betrokken kinderopvangorganisatie alarmeerde daarop de politie, die de melding doorgaf aan de inspectie ILT. In Delfzijl raakte iemand gewond toen een collega tijdens een training met de Stint tegen haar opreed.

Volgens Coumans zeggen de incidenten in Amsterdam en Delfzijl niets over de oorzaak van het ongeluk in Oss. ‘Voor zover we het hebben kunnen verifiëren, staat voor mij niet vast dat hier hetzelfde aan de hand was.’

PostNL kiest voor bakfiets en dieselbus

PostNL zet de komende tijd bakfietsen en dieselbusjes in om de bezorging per stint te vervangen. De elektrische bolderkarren mogen voorlopig niet de weg op vanwege mogelijke veiligheidsrisico's.

Een woordvoerder van PostNL zegt dat er nog niet heel veel gebruik werd gemaakt van de bezorgstint en dat daarom de gevolgen van het verbod voor het bedrijf beperkt zijn. PostNL heeft in totaal 79 stints. Die worden vooral gebruikt voor haal- en brengritten bij zakelijke klanten en daarnaast in Amsterdam en Leeuwarden ook voor pakketbezorging.

PostNL gebruikt naast stints ook elektrische bakfietsen. Die kunnen een deel van de stintritten overnemen. De rest wordt op korte termijn door dieselbusjes vervangen. Als de stint helemaal niet meer ingezet mag worden, dan zorgt PostNL voor meer bakfietsen om ook die ritten over te nemen.

Dit schreven wij eerder over de Stint

De elektrische bolderkar was voor veel kinderopvangbedrijven dé oplossing voor hun vervoerprobleem. Tot het dodelijke ongeluk op de spoorwegovergang in Oss. Nu wordt er aan de veiligheid van de Stint getwijfeld. De vraag is of dat terecht is.

Want hoe kan een elektrisch aangedreven bolderkar dwars door een gesloten spoorboom schieten, met vier dode kinderen en twee zwaargewonden tot gevolg? Net als de politie kan ook de fabrikant van de zogenoemde Stint slechts gissen waarom het zo misging in Oss.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden