‘Minister Eurlings vergeet onze tunnel mee te nemen’

Over de verlengde A15 woedt al 40 jaar strijd. Onder de grond ermee, vinden omwonenden. Maar die tunnel is niet gepland....

Madrid doet het, en Antwerpen is het van plan: een tunnel graven voor een nieuwe snelweg. De kosten bedragen 100 miljoen per kilometer. Waarom is Nederland alleen in Dubai in staat tot huzarenstukjes op civiel-technisch gebied, en legt het voor wegen alleen traditioneel asfalt neer? Dit vraagt Sjef van Groningen van de bewonersgroep Groessen zich af.

Voor de verlenging van de A15, de snelweg die nu stopt tussen Arnhem en Nijmegen en waarover al veertig jaar discussie is, zou dé uitkomst een tunnel onder het Rijnstrangen-gebied zijn. Dat gebied valt onder Natura 2000, een Europees project waarbij in 2010 in Nederland 162 natuurgebieden moeten zijn aangewezen. Maar die oplossing wordt vooralsnog niet meegenomen. ‘Terwijl dat alternatief breed gedragen wordt.’

De gemeenteraad van Zevenaar heeft zich deze week unaniem achter een tunnel geschaard, in Duiven ligt eenzelfde motie. Oftewel: in de omgeving waar de nieuwe A15 doorheen gaat lopen, wil men het liefst dat deze aansluit op de A18 – en niet zozeer op de A12.

Gemeenten ‘gaan’ echter niet over een rijksweg, en bovendien hebben de provincie Gelderland en de stadsregio Arnhem-Nijmegen een ander tracé in gedachten – tussen Duiven en Zevenaar door – dat het dorp Groessen zwaar aantast en de nieuwe wijk Ooy schampt.

Minister Eurlings van Verkeer staat op het punt te beslissen welke routes voor de milieueffectrapportage (MER) onderzocht moeten worden. Het Rijnstrangen-tracé is buiten beschouwing gelaten vanwege te hoge kosten. De onafhankelijke MER-commissie heeft de minister echter dringend geadviseerd goed naar de inpassing te kijken en minder naar de kosten. Dat gaf de bewoners, die veelvuldig zijn geconsulteerd, de moed het idee van een tunnel opnieuw op tafel te leggen. ‘De aanvangskosten vervallen, want de tunnelboormachine is toch al in het gebied. De weg zal ook onder het Pannerdensch Kanaal door moeten.’

Een lobby vanuit de regio heeft de slepende kwestie van de verlengde A15 weer op de agenda gekregen met het aanbod de helft te betalen. De weg zou het verkeersinfarct rond de twee grootste Gelderse steden verhelpen.

De discussie blijft echter woeden, ook al omdat het gebied zwaar te lijden heeft gehad onder de Betuwelijn.

Van alle varianten kent deze route de meeste voordelen, zegt Van Groningen. Er komt een rechtstreekse verbinding tussen Rotterdam en Duitsland, en de directe aansluiting op de A18 voorkomt een fileveroorzakende bajonetsluiting op de A12.

‘Als de minister dit tracé niet zelf gaat onderzoeken, wil een marktpartij dat gratis voor ons doen. Van een tunnel wordt altijd gezegd: het is te duur, onveilig, en niet geschikt voor vrachtwagens. Er is zo veel koudwatervrees. Laat de minister zijn licht opdoen bij de hoofdingenieur van de M30 rond Madrid. Die zal hem enthousiast maken. Ondertunneling is ook voor Leidsche Rijn en het Naardermeer dé oplossing.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden