Minister blijft hopen op steun ANWB

Draagvlak blijft essentieel, maar Tweede Kamer beslist...

den haag Niet de autolobby, maar de Tweede Kamer beslist over het wel of niet doorgaan van de kilometerheffing. Dat beklemtoonde minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat (CDA) gisteren in het parlement. Hiermee kwam hij terug op zijn eerdere suggestie dat de ANWB zou bepalen of het megaproject doorgaat.

Wel blijft hij erbij dat draagvlak onder ‘de bevolking’ essentieel om het betalen per gereden kilometer mogelijk te maken. ‘Ik ben niet de minister die met zijn rug naar de samenleving staat.’ Daarom moeten organisaties, zoals de ANWB, nauw bij het project betrokken blijven.

Afgelopen vrijdag suggereerde Eurlings dat het doorgaan van de kilometerheffing in handen ligt van de ANWB, de club die nu een enquête over het gevoelige onderwerp houdt onder zijn leden. Het leverde gepikeerde reacties op uit de Kamer, ook vanuit de coalitiepartijen de ChristenUnie en PvdA.

Kamerlid Vendrik van GroenLinks vroeg gisteren aan Eurlings waarom zijn partij (het CDA) geen steun geeft aan de wet die het referendum mogelijk maakt terwijl de minister wél zo hecht aan draagvlak. ‘We leven nu eenmaal in een land dat niet werkt met referenda, maar met maatschappelijke organisaties’, was het antwoord. Zoals de ANWB dus.

Maar is het niet zo, vroeg Van der Ham (D66), dat deze minister niet alleen is aangesteld voor de automobilist? ‘Dan had u beter voorzitter van de ANWB kunnen worden.’ Eurlings beweerde ook oog te hebben voor alle andere betrokken organisaties, óók voor de milieuclubs.

Al zei hij (als voormalig europarlementariër) ook: ‘Ik ben vanuit Brussel naar Nederland gekomen om de files op te lossen.’ Dat kan volgens hem niet alleen door méér wegen aan te leggen. Volgens de minister is ook een systeem als de de kilometerheffing nodig om de files te bestrijden. Omdat automobilisten dan bewuster gaan rijden.

Eurlings onderstreepte dat het systeem van betalen per kilometer eerlijk is. Maar hij staat ‘open’ voor kritiek. Zijn uitspraken van afgelopen vrijdag waren bedoeld, zo zei hij, ‘om de autolobby erbij te houden’. De ANWB is een van de grondleggers van de kilometerheffing. ‘Als die straks tegenstander wordt, maak ik me geen illusies.’

De heffing is een kwestie van een lange adem, zei Eurlings. Hij kan het nu ‘erdoor drukken’, maar volgende kabinetten kunnen volgens hem alsnog er de stekker uittrekken. VVD’er Aptroot meldde na afloop van het debat ‘rekeningrijden’ onbespreekbaar is in een regeerakkoord, mochten de liberalen in een nieuwe coalitie komen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden