Weblog

Minecraft populairste game op YouTube

Met de inlijving van Minecraft heeft Microsoft niet alleen maar een vijf jaar oud spelletje gekocht, blijkt uit statistieken die bijeen zijn gesprokkeld door de Amerikaanse merkenadviseur Octoly. Filmpjes over Minecraft bij YouTube zijn dit jaar al 47 miljard aangeklikt. Geen andere game trekt zoveel bekijks.

Een space shuttle in de virtuele wereld die Minecraft heet. Beeld Minecraft

Fanatieke fans

Minecraft steekt populaire games met een veel groter budget naar de kroon, aldus Octoly. Het YouTube-volk keek bijna 12 miljard keer naar video's over de boevensimulator Grand Theft Auto, 10,2 miljard keer naar Call of Duty-fragmenten, -trailers en -demo's, 6 miljard maal naar Angry Bird-filmpjes en 4,8 miljard keer naar HALO-beelden.

Zoals de Volkskrant in september al constateerde, heeft Microsoft in september vooral een merk in huis gehaald en nog meer een grote schare hele fanatieke fans. In juni waren er 81 duizend kanalen op YouTube waarin de makers over Minecraft spreken, meldt Octoly. Nu in november is dat aantal bijna verdubbeld. (Het onderzoek maakt niet duidelijk of die kanalen alleen maar Minecraft behandelen).

Sinds de Zweed Markus 'Notch' Persson Minecraft bedacht en als probeersel de wereld inzond, zijn er meer dan 54 miljoen exemplaren van verkocht. In 2013 bracht de game, waarin spelers fantasiewerelden opbouwen uit blokjes, 326 miljoen dollar in het laatje. De verkoop van Mojang, het bedrijf achter Minecraft, leverde Persson een aanzienlijk deel op van de overnamesom van 2,5 miljard dollar (ruim 2 miljard euro).

Aankoopbeslissing

Gamesvideo's vormen een populair genre op YouTube. Gamasutra, een website van gamesontwikkelaars, constateerde onlangs al dat kopers niet langer uitgebreide recensies lezen voor ze tot de aanschaf van een nieuw spel maar hun aankoopbeslissing baseren op filmpjes die anderen maken terwijl ze het spel spelen.

Dat verklaart de populariteit van YouTubers als Pewdiepie (geboren als de Zweed Felix Arvid Ulf Kjellberg), die met zijn game-filmpjes zelf een volk van 32 miljoen volgelingen heeft geschapen. Zijn video's zijn in de afgelopen vier jaar 6,6 miljard keer bekeken. In 2013 leverden Kjellbergs strapatsen hem 4 miljoen dollar aan omzet op - vooral via advertenties.

Pewdiepie is het drukst bezocht kanaal van een individu op YouTube (gemeten naar het aantal gebruikers dat zich heeft geabonneerd).

Verlekkerd

Al die cijfers is wat marketeers en adverteerders verlekkerd doet kijken naar YouTube-gameskanalen en concurrerende videodiensten. Twitch bijvoorbeeld trekt elke maand rond de 50 miljoen gebruikers. In augustus werd de dienst daarom ingelijfd door Amazon, voor de som van 970 miljoen euro.

Volgens marktonderzoeker Vidstatx hebben game-kanalen op YouTube gezamenlijk 770 miljoen abonnees. Alleen muziek is populairder: 87 miljoen mensen hebben zich daarop geabonneerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden