'Minder vliegen is beter voor Oranje'

De matige luchtkwaliteit in vliegtuigen is een aanslag op de fitheid van topvoetballers. De KNVB zou daarmee rekening moeten houden tijdens het WK in Brazilië, waar het Nederlands elftal veel zal moeten vliegen. Dirk Zoutewelle concludeert dit na onderzoek bij onder anderen piloten en andere mensen die veel vliegen.

AMSTERDAM - De cocktail in de lucht in vliegtuigen van verbrandingsstoffen, virussen, ziektekiemen en andere chemische stoffen tast het prestatievermogen aan. Zoutewelle is klinisch psychoneuro-immunoloog en presenteert zijn bevindingen maandag op de jaarlijkse Dutch Life Science Conference in Oss.


Volgens Zoutewelle kan de bond de terugval in concentratievermogen, gretigheid, explosiviteit en motoriek beperken door in de aanloop naar het WK met individuele voedings- en herstelprogramma's te werken.


Zoutewelle werkt met topsporters als Robin Haase, Henk Grol en Jan Blokhuijsen. Hij waarschuwt voor lange verplaatsingen door de lucht en pleit voor bemonstering van de cabinelucht. Het EK van 2012 in Oekraïne en Polen was een voorbeeld van hoe het niet moet. Nederland betrok een basiskamp in Krakau en koos in de poulefase voor drie vluchten naar speelstad Charkov, 1.200 kilometer verderop.


'Oranje haakte tegen Duitsland en Portugal na twintig minuten conditioneel af. Ik vrees dat besmette cabinelucht in het vliegtuig de loomheid heeft veroorzaakt. De spelers konden hun piekvermogen niet vasthouden.' Zoutewelle beseft dat een rechtstreeks verband tussen de kansloos verloren duels en de lucht in het vliegtuig moeilijk is aan te tonen. Meerdere factoren zullen een rol hebben gespeeld. Ook andere landen vlogen immers veel.


Zoutewelle wijst op wetenschappelijke studies die de effecten van besmette cabinelucht aantonen. 'De hersenen reageren binnen 24 uur meetbaar op de binnengekomen stoffen. Onderzochte personen functioneren duidelijk minder, onder meer door concentratieverlies. Bij topsporters kan dat het verschil betekenen tussen winnen en verliezen . De KNVB zou op dat punt een zerotolerancebeleid moeten hanteren.'


Ideaal is het om twee tot drie dagen voor een wedstrijd aanwezig te zijn in de speelstad. Na de wedstrijd zou een ploeg 24 uur moeten blijven in die stad, omdat het immuunsysteem dan het kwetsbaarst is. Die methodiek strookt niet met het geplande basiskamp van de KNVB in Rio de Janeiro. Beter zou het zijn met het speelschema 'mee te reizen.' De bond stelt dat het inrichten van een basiskamp verplicht is door de FIFA. Zoutewelle: 'Dat is dus al een basisprobleem. Ik praat als wetenschapper. Maar als de KNVB het belang van de spelers vooropstelt, trekt de bond aan de bel.'


Schadelijk is vooral de invloed van zogenoemde tcp's (trycresylfosfaten) in nagenoeg alle vliegtuigen, behalve in de Boeing Dreamliner. Verse lucht van buiten wordt via inlaten bij de motoren naar binnen gezogen en voegt zich in de cabine bij aanwezige virussen, bacteriën en andere stoffen. De tcp's remmen de aanmaak van dopamine, dat concentratievermogen, explosiviteit en fysieke kracht bevordert, alsmede gaba (gamma-aminoboterzuur), dat ervoor zorgt dat je lichaam doet wat je wilt.


Volgens Zoutewelle moet de staf van Oranje de spelers ruim voor het WK screenen op biochemische en fysieke kwetsbaarheid, alsook herstelvermogen. 'Daar is geen groepsplan voor op te stellen. Personen reageren individueel op stoffen die ze binnenkrijgen. Dat is voor een belangrijk deel genetisch bepaald.' Individuele begeleiding kan kwalijke gevolgen helpen voorkomen.


Dirk Zoutewelle klinisch psychoneuro-immunoloog

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden